Tilbage

FD-motor ?? (Volvo 900 Serien #2261)

kim • 2004-10-05 10:46

Hej ! Har købt en 940 fra 94, hvad står D for i motorbetegnelsen, og passer den evt dele med 230F (uden D). Hilsen Kim


#2263 Kim Thomsen • 2004-10-06 02:09

Har også købt en 940 -94 med 230FD motor. Motoren er uden turbo, derfor måske lidt kedelig, men jeg syntes den er utrolig velkørende og starter bare hver gang. Har lige været en tur i Frankrig og det var en fornøjelse, den gik i gennemsnit 12 km/l på sådan en langtur og vi lå ikke i højre spor på motorvejen hele tiden. Jeg havde før en 240 B230K som kun gav kvaler med karburatoren og benzinen nærmest løb i gennem den :-(. At den er uden turbo betyder også at den er billigere i forsikring. Jeg har haft vore oppe på 165 km/t og der var mere endnu og det er vel også hurtigt nok :-) FD står for bla. pulsair ret mig hvis jeg tager fejl. Det er muligt at gearkassen er den svage punkt på denne model (M47) den har jeg ført set omtalt her på webstedet. Hvad siger Jes Hebsgård ? Vil gerne høre din mening. VH Kim 940 B230FD 1994


#2264 Jes • 2004-10-06 09:23

Hej Alle B 230F motorer uden turbo(d.v.s. F, FB, FD) yder stort set det samme i såvel hk som moment. Forskellen ligger i udstødnings-rengøringsudstyret, altså hvorvidt motorerne har Puls-air og EGR (udstødnings-recirkulation-system). Dette har indflydelse på forureningen og de enkelte landes lovgivning på dette område. I praksis kan man således sidestille F, FB og FD motorerne. F.s.v.a. angår gearkasser i 940, så er enten M 46 (4 + overgear) eller den nye M 90 ( 5 gear) standard i biler med turbo. M 47 gearkassen (5 gear) er kun standard i motorer uden turbo og bliver i 93-94 modellen erstattet af M 90. M 90 er en stærk gearkasse, jeg har ikke hørt om problemer med den. mvh Jes