Tilbage

Udsæt ved bundgas og urolig tomgang, 230FT (Volvo 700 Serien #6396)

HenrikN • 2006-06-14 10:08

Hej Jeg har en Volvo 740 turbo, som går lidt for lavt i tomgang, 7-800 omdr. Lige præcis så lavt at når jeg sætter den i gear (automatgear) går den ud. Den skal have lidt gas. Når jeg kører på landevej og lige skal overhale, sætter den ud efter et par sek. Det sker kun når turbotryk går over "kl. 2" på måleren i instrumentbordet... Hvad kan der være galt? Den starter fint, går op på godt 1000 omdr, men falder hurtigt. Benzinforbrug ligger på ca. 10km/L ved 120-130km/t, så det er vist ok. Det er en Årgang '86 med katalysator. Importeret fra Tyskland i tidernes morgen. Jeg har prøvet at "nulstille" computer, for at finde ud af om den evt. kørte på "nødprogram", men det gav ingen forskel. Har tjekket stik på luftmængdemåleren i indsugning... Men ingen forskel.. Nogen bud? Mvh Henrik (som stadig er glad for sin Volvo...) Fjern X i mailadresse ved svar på mail.


#6400 charli s • 2006-06-14 20:59

hej prøv at se om der sider en trykvagt nede ved pedalstativet det gør der på nogle af de ælder 740-760 turbo og alle 240 turbo og vis du har skruget den bare lidt i lade tryk så er den trykvagt lavet til at slå motoren fra når du fyr den af så du ikke ødelægger motoren. og den bliver styret af vacum fra motoren så vis du har sådan en så sættende så blænder du den bare af ved at sætte en skruge i den. ps hvordan har du nulstillet den i computeren??


#6401 charli s • 2006-06-14 21:10

det med at den står lavt i tomgang kan du vel bare juster lidt op på gaskabelet.


#6403 HenrikN • 2006-06-15 08:52

Nulstilling af computer, fik jeg at vide jeg skulle afmontere en polsko på batt. i 10 sec. montere den igen, og sætte tænding på i 10 sek. afbryde tænding igen i 10 sec. og så starte bilen. Ang. tomgang, tænkte jeg at det var et symptom, på et eller andet. Men har fået at vide at tomgang skal justeres elektronisk. Jeg vil hjem og se om jeg kan finde "trykvagt". Tak for svaret. Mvh Henrik


#6404 HenrikN • 2006-06-15 09:09

For øvrigt: Ved hvilket tryk er trykvagten aktiv? Jeg har ikke selv skruet på noget. Men jeg vil da prøve at måle ladetrykket, og tænkte at måske trykvagten kunne være det defekt..?


#6405 Johan Årman • 2006-06-15 10:12

Hej. Jeg mener at tomgangen skal grundjusteres med computeren på nul, hvorefter den skal selvjustere sig, når den ikke længere kortsluttes. Sådan er det på min B280F. Venlig hilsen Johan Årman


#6406 charli s • 2006-06-15 18:26

jeg har ikke prøver at en trykvagt har været defekt. men det er da muligt, men det kan jo også være at der er hul på en af slangerne op til den og det måske også er der for at den står lavt i tomgang jeg ved ikke helt hvornår den slår fra men den køre vist med 0.5-055 i lade tryk standart så den slår nok fra ved 07-08 ca. men vis din lambasonde er stået af kan den jo også lave nummer.


#6407 morten vig • 2006-06-15 21:08

En tilstoppet katalysator kan give de symtomer du beskriver. Monter evnt en udstødning uden kat, da kat ikke er noget krav på biler af denne årgang. MVH Morten


#6413 HenrikN • 2006-06-16 18:23

Kan jeg uden videre afmontere katalysator? Jeg vil bruge weekenden på fejlfinding. Så skal jeg nok vende tilbage hvis jeg finder ud af noget. Mvh


#6417 HenrikN • 2006-06-17 07:32

Hej igen Så er der fundet en fejl. Indsugningsslange mellem luftfilter/luftmængdemåler og turbo er utæt. Jeg har fundet en på spare-parts.dk med volvo nr. 3514480, men synes ikke at billedet ligner min.... Er der flere forskellige typer ? Mvh Henrik