Tilbage

Ujævn motorgang Volvo 740 GLE 1986 (Volvo 700 Serien #4985)

Niels Olsen • 2015-03-31 21:52

Jeg har fået det problem at motoren pludselig begyndte at gå meget ujævnt i tomgang, den taber langsomt omdrejninger,medens den har små udsættere, så stiger den hurtigt i omdrejninger, og begynder så igen langsomt at tabe omdrejninger, og sådan bliver den ved, den starter fint, og man kan sagtens køre med den, men man skal være meget påpasselig ved igangsætning så den ikke går i stå, når man kører med over 2000 omdrejninger er der ikke noget at mærke og den trækker og accelererer med normal styrke, og den har ikke forhøjet benzin forbrug. Jeg har kontrolleret for utætheder i indsugningssystemet, men har ikke fundet noget. Er der nogen der har et bud på hvad der kan være i vejen. Jeg har fået det råd at tjekke tomgangsventilen, men kan ikke finde den, hvor sidder den ? Det er med den motor der har kontinuerlig indsprøjning. På forhånd tak.


#100328 Jacob • 2015-04-02 07:35

Det kunne lyde som tomgangsventilen der driller. Tomgangsventilen sidder ovenpå manifolden over ventildækslet og der går to tommelfinger-tykke slanger på den. Jeg havde en 240 med E-motor engang og der drillede den samme ventil også... Jeg skiftede min ( købte en brugt hos Jens Peter ) og det hjalp.


#100329 Niels Olsen • 2015-04-06 22:38

Hej Jacob, ud fra din beskrivelse må tomgangsventilen være den svenskerne kalder tilsatsluftventil, så nu ved jeg hvad det er for en. Jeg har ikke nået at gøre noget ved ventilen, men problemet er afhjulpet, der var en situation i trafikken hvor jeg accelererede voldsomt, med meget højere motoromdrejninger end normalt, og så forsvandt problemet, har motoren suget noget skidt ud af ventilen, eller er der nogen der har et bud på hvad der er sket ? Tak for dit indput Jacob.


#100330 Jacob • 2015-04-07 16:25

Det lyder sgu da ejendommeligt, men også dejlig nemt. Det kan sagtens være at motoren har blæst noget fri. Måske er lambdasonden blevet brændt ren. Ingen præcise bud :-)


#100331 Hax Hermansen • 2015-04-16 22:19

Hej Niels.Du skifter gummitætningerne ved indsprøjtnings dyserne.Både de små og de store.Der sidder en lille og en stor på hver dyse.Så skulle problemet være afhjulpet.