Tilbage

Kobling hopper (Volvo 700 Serien #4940)

Jan • 2014-08-15 07:38

Hej Volvo folk :) Jeg har købt mig en 740 Stationcar fra 92 (Volvo Nr 4) der var billig da den skulle synes, jeg har fået bilen synet og har kørt lidt i den, men pludselig på sidste tur begyndte koblingen og hoppe (Hele Bilen hopper når man slipper kobling)Det mærkelige er at det kun er nogen gange, er der en der har oplevet det før? Og er det en ny kobling der skal til, håber ikke det er så galt :( Jeg laver normalt det meste selv på mine volvoer, men kobling skulle være lidt bøvlet på en 740 siger google :) så tror ikke jeg selv vil gå igang med det, men håber somsagt også det er no0get mindre dyrt. Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe. Mvh Jan (144DL-242GT-240GL-740STC)


#100109 Mads Hansen • 2014-08-15 09:06

når du slipper koblingen er det jo ikke nødvendigvis koblingen det er galt med. kunne evt godt lyde som noget motor eller gearkasse ophæng.


#100111 Søren Frydendahl Krab • 2014-08-15 09:42

OG DET ER IKKE SVÆRT AT SKIFTE KOBLING PÅ EN 740 TROR OGSÅ MADS HAR RET. MVH SØREN


#100112 Bjørn Kooper • 2014-08-15 10:37

Hej, det kunne også være gummibøsninger ved bagtøjet eller momentarme , som er færdige, eller bagstøddæmperne. MVH Bjørn


#100113 Jan • 2014-08-15 10:44

Hej :)Takker for svar er der en nem måde og tjekke om det er ophæng. Håber i har ret det lyder som en lidt billigere rep. Men har dog ikke tjekket hvad ophæng koster. Skal lige tilføje at det kun er når man sætter igang altså i 1 gear at bilen ryster/hopper Men tror det kunne være et godt bud med motor ophæng bare sjovt den kun gør det nogen gange. Forløbig tak det er rart der findes et sted som her med flinke og hjølpsomme mennesker. Mvh Jan


#100114 Jan • 2014-08-15 10:47

hjælpsomme mennesker!!!! Måske i kunne hjælpe med en staveplade haha


#100115 Jan • 2014-08-15 10:48

Eller en pandepegepind så jeg kan ramme tasterne hehe Nå sorry gik i selvsving


#100116 Mads Hansen • 2014-08-15 12:34

En kobling er ikke svær at skifte på sådan en volvo. de er jo RWD, hvilket gør det noget nemmer end f.eks en FWD. Men det er ikke kobling det er galt med. næsten 100 på at det er et ophæng eller bøsning. og de koster ikke mange bas øre til sådan en volvo. bilen op og hænge og fat i et ko ben. også begynd at rykker på motoren. Så finder du hurtigt ud af hvor der er få meget slør. jeg ville tjekke gear kasse ophæng først. de har det med at går, ihvertfald på 200 serien, ved ikke om de er blevet bedre på 700, men tvivler på det ;-)


#100117 Jan • 2014-08-15 13:20

Hej Mads. Jeg vil starte med og tjekke gearkassen, jeg kigger på det i morgen, så er der tomt på værkstedet på mit arbejde der er dog kun grav til Lastbiler men det går jo nok der er et komplet Lastbil værksted. Foreløbig tak for hjælpen, jeg vender tilbage med status håber jeg kan finde fejlen. Det er altså et fantastisk forum. mvh Jan


#100118 Hax Hermansen • 2014-08-27 22:51

Jeg havde lignende problem med min 740.stc især når campingvognen var på slæb.Det var gummiskiven på kardanakslen (hardyskive), der var færdig.Ny på og rystelser var væk.


#100119 Jan • 2014-09-27 10:38

Hej igen :) Jeg har nu endelig skiftet det gummiophæng over gearkassen og det er stort set væk, der er en lille smule endnu specielt i bakgear men er så små rystelser nu så det ikke kan genere nogen. Takker for hjælpen. Det kan være det sidste går væk hvis jeg skifter hardyskive den har jeg ikke tjekket, skal lige tilføje at bilen har kørt 230.000 hvis det giver nogen indikation af hardyskive. Men må lige gentage at det nærmest er væk, jeg kan nu slippe koblingen igen uden frygt for og smadre hele bilen. Det er så fedt med et Volvo forum med flinke Volvo folk. Mvh Jan


#100120 Jan • 2014-10-02 11:03

Hej igen :) Nu bliver det stille og roligt værre igen når jeg slipper kobling specielt med læs påkan der være fejl på et gummiophæng. Mvh Jan


#100121 Bjørn Kooper • 2014-10-02 16:12

Jeg kommer tilbage på min påstand, at det kan skyldes momentarmenes bøsninger. Mine var fuldstandig færdige, og det hoppen og rysten forsvandt, efter jeg skiftede dem. Jeg skiftede dog også bageste støddæmpere i samme omgang. Det var rimelig bøvlet at få de gamle bøsninger ud, idet jernringene om gummiet var rustet fast til armene, men med boremaskine og nedstryger fik jeg de gamle bøsninger fjernet. Du kan se om der er slør i bøsningerne ved at hive i momentarmene. Det var især de forreste der var slidt, møre. god weekend. Bjørn


#100122 Jan • 2014-11-10 07:47

Hej Igen :) MAnge tak for de gode bud, jeg har lige skiftet gummiet på centerlejet da det var flækket jeg købte det i biltema og genbrugte det gamle leje :( det var meget dumt da det holdt 100km inden det gav helt op nu hyler og skriger det, så er mit spørgsmål hvor køber man et nyt jeg købte et i biltema men det var meget mindre så det tror jeg passer til svinhjulet, det er det til 59kr jeg købte, håber jeg må linke til biltema: http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=st%C3%B8tteleje Til Bjørn: Hvad mener du med momentarmenes bøsninger? er det bærearmene?


#100123 Christian Fisker • 2014-11-10 08:19

Hej Du har købt det forkerte leje, hvis det er for lille. Du skulle have købt det til 89 kroner i stedet for. Jeg har fornylig skiftet midterleje og gummiholder på min den ene Volvo 940. Og jeg købte det hele i Biltema og det virker 100%, som det skal uden mislyde. Mvh Christian


#100124 Bjørn Kooper • 2014-11-10 10:52

Hej, Du kan se tegninger af de forskellige bøsninger i spareparts katalog under "bøsninger". Jeg har en 240, og det er noget anderledes, end din 700, men du kan da tjekke dem ud, nu du kan se på tegningerne, hvor de befinder sig. En 240 er mere simpel, med færre gummibøsninger. mvh Bjørn.