Tilbage

Erfaringer med 740 stationcar (Volvo 700 Serien #4785)

Nicki • 2013-06-10 12:54

Hey Jeg er blevet smask forelsket i en Volvo 740. Men jeg kender ikke vanvittig meget til den (eller Volvo generalt). Jeg hører og læser tit de ikke er til at slå ihjel. Så det er jo fedt. I kan se den her http://www.dba.dk/volvo-740-20-stcar-1990-km/id-502244407 / Sådan til hverdagsbrug (minimum 20km) og en tur til Jylland fra København et par gange om året, kunne den klarer det i nogle år? Jeg har googlet den lidt om benzin økonomi, men jeg synes jeg får nogle ret forskellige tal. 10km/l til hverdags kørelse, er det helt forkert. Jeg ved man aldrig kan være 100% sikker på den slags, men hvis vi nu satser på den er bare nogenlunde stand. Er den så dyr i reparationer? Og er der noget i ved med en hvis sikkerhed jeg kommer til at skifte jævnligt. Har læste kuglelejer i styretøjet er et svagt punkt? Kan man finde en dygtig Volvo mekaniker i København omegn som ikke river pengne i ud lommen på dig? Jeg har prøvet en enkelt gang at få en kæmpe regning som viste sig ikke at være nødvendig :-S På forhånd tak


#100443 Peter Rasmussen • 2013-06-10 13:20

Til den pris kan du få en 900 serie på 2.3L og indsprøjtning. 900 serien har lige fået ryttet ud i de sidste børnesydomme i forhold til 700 serien, ellers er det samme bil. Desuden ville jeg gå efter en turbo model. feks. denne: http://www.dba.dk/volvo-940-23-classic-stcar/id-91798630 / MVH Pede


#100444 Søren Frydendahl Krab • 2013-06-10 14:17

Hej Peter Har du set KM-tallet til forskel-? Hvorfor vil du vælge en Turbo Model, ( Rent Interesse, da jeg lidt senere også vil have en 940 af de sidste. mvh Søren


#100445 Peter Rasmussen • 2013-06-10 18:22

Hej Søren Km tallet er det jeg er mindst bekymret for, de køre til verdens ende, og skulle det ske, så koster en ny maskine under 5000 kr. Jeg ville vælge en turbo model fordi den for det første trækker bedre med sit større moment og fordi den har en bedre benzin økonomi, hvis man køre den pænt. Og så er de ekstra heste da sjovt at have, men så er økonomin også væk hvis man bruger dem. Desuden er der mere udstyr i de nyere, og selv Classic modellen fik turbo i 1995. Dog lavtryks turbo. Jeg har selv en classic fra 1994 med over 400.000 på tælleren og den går og lyder stadig som en ny maskine. Og bruger ikke olie. Men jeg skifter også meget tit. :-) Den er så lidt sløv syntes jeg, så der ligger et FX sæt der snart skal på. Mvh Peter


#100446 Jacob • 2013-06-11 22:46

Jeg stemmer i med Peters forslag om ALTID at vælge en turbo. Det er samme stærke motor, bare med sænket kompressionsforhold. I øvrigt er hverken høj eller lavtryks turbomodellerne designet til nogensinde at være pressede. Grunde til at vælge en 900 fremfor en 700: 700 har før ca 1990 gammeldags motorstyring og tyndre plejlstænger. Desuden får B230 motoren undersmøring af krumtap/plejlstænger i ca 1993. Den eneste grund til at vælge en 700 skal være at man bedst kan lide det "gode gamle" design. I øvrigt er der nul forskel på brændstoføkonomi med eller uden turbo. ( hvis man kører normalt altså... ) og diverse sliddele er de samme. I øvrigt i øvrigt: den ABSOLUT eneste forskel på lavtryksturbo med 135 hk og højtryksturbo med 165 er ladetrykket. Dvs at man med en manuel boostcontroller fra Ebay ( 20$ ) uden videre kan hæve ladetrykket til de 0.6 bare som højtryksudgaven kører med. Vel at mærke uden at man risikerer noget som helst. Km ville jeg heller ikke tænke på. hvis en kompressionsmåling siger ok, så er det ligemeget hvad blokken har kørt. min nuværende har rundet 350.000. intet at se eller mærke. Min forrige B230 havde rundet 470.000... perfekt kompression og intet at mærke eller se.