Tilbage

Tandstang 745/945 (Volvo 700 Serien #4620)

Niels Peder Nielsen • 2012-06-14 19:11

Er der en klogeåge :-), der kan fortælle mig om en tandstang fra en 945 fra 95 kan passe på en 745 fra 86? NP, der fik dumpet sin tandstang ved periodisk syn i dag


#100879 steen damsgaard • 2012-06-20 22:56

Goddag Niels Peder Nielsen Jeg tror ikke der er nogle klogeåger her på volvo240.dk Der er nogle venlige mennesker der interesserer sig for primært Volvo 240 Der er masser af gode råd og hjælp at hente her, så det første gode råd du får er at, at lade være med at starte din første sætning med et nedgørende skælsord. Med venlig hilsen Steen Frederikssund


#100880 Jacob • 2012-06-21 10:02

Jeg tror der skal lægges mærke til denne: :-)


#100881 Peter Rasmussen • 2012-06-21 12:15

Aah rolig nu, der er et kæmpe smil efter ordet klogeåge, så jeg læste absolut ikke indlægget som negativt. Og ordet "klogeåge" er i min verden ikke KUN negativt, men kan også være betegnelsen før "nørden" der har svar på næsten alt inden for et fagområde. Men jeg kan da tage fejl. Mht til spørgsmålet, så kan tandstangen godt passe over hvis man tager pumpe og det hele med, ellers kan der være noget med slangerne, og med gevind tykkelsen til styrekuglerne. Du kan også være heldig det er samme type og så er det bare at skifte den over. Der findes 3 typer, Cam, ZF og TWR. MVH Peter


#100882 Dennis Carlsen • 2012-06-21 16:06

Der er ikke de store problemer i det med de tandstænger. Hvis man skal have en anden komplet donor-tandstang på sin 700/900, så skal man stort set bare lægge mærke til om det er med korte eller lange sporestænger. Lange = Alm 700/900 undervogn Korte = 7/ og især 960'er modeller, med multilink (styrekugler meget længere) Gevind til servoolie tryk og retur er også monteret de samme steder. Så alt det med at bytte pumpe osv rundt, skal man ikke spekulere i. Forskellen på de forskellige fabrikater er: sporestangs-længde, samt fin eller grov gevind, hvor sporestangen er skruet i selve tandstangen. Det er jo irrelevant, hvis man skiftet en komplet tandstang. Så hvis man feks. kun vil have én sporestang skiftet, så skal man netop finde ud af hvilket fakrikat ens tandstang er, som Peter også nævner. Mvh. Hr. Carlsen ...som har kørt med følgende tandstangs-opsætninger uden problemer: - 740 Turbo 1990, lille servo pumpe: Fik monteret 1983'er tandstang fra 760 Turbo med stor pumpe. - 760 Turbo 1983, store servo pumpe: Har fået 1994'er 940 tandstang monteret, som kører med lille servopumpe.


#100883 Niels Peder Nielsen • 2012-06-26 13:22

Fantastiske og fine kommentarer. Først: Jeg brugte virkelig KlogeÅge virkelig positivt. Men undskyld til dem, det faldt for brystet. Jeg har været med i dette fantastiske forum i mange mange år, og kunne ikke drømme om at nedgøre nogen som helst, men jeg skal nok vare mig for at bruge dette ord igen. Jeg har fået tilbudt og købt en komplet servostang fra en 900 fra 94. En original Volvo tandstang, der kun skulle have gået ca. 30.000 kr. Den er nu renset og klar til at sætte på min 700. PS: Særlig tak til Peter og Dennis. Stor Volvohilsen fra en gammel pensioneret præst og Volvokører, der har kørt Volvo siden 1973.


#100884 Jacob • 2012-06-27 23:03

Jeg håber den kommer til at fungere :-) mvh Sælger :-)