Tilbage

Reservedele (Reservedele #32)

Jes • 2002-09-21 10:48

Fint indlæg om originale contra uoriginale dele til Volvo. Jeg kan se på billederne af din egen bil at du kører på UORIGINALE fælge. Volvo har jo strenge krav til styrke og holdbarhed, og det gælder også deres alu-fælge. Du er jo tilhænger af brugen af originale dele, så hvordan kan det være du kører på UORIGINALE fælge ? Hvad er din erfaring med UORIGINALE fælge ? mvh Jes


#33 Finn Kruse • 2002-09-21 15:12

Det er rigtigt, at jeg p.t. kører på uoriginale fælge. Bilen blev købt hos Volvo med disse fælge siddende på. Hvis de var uforsvarlige at køre på, er jeg overbevist om, at Volvo havde skiftet dem ud med 4 andre, evt. brugte, stål- eller alu-fælge og evt. hævet prisen på bilen, eller i det mindste havde advaret mig om det. Når jeg selv skal anskaffe fælge til bilen, bliver det originale fælge. Hellere 4 brugte originale end 4 nye uoriginale. Min erfaring med uoriginale fælge: de kan være noget bras, de kan også være ok. På min forrige Volvo 240 (Ikke købt hos aut. Volvo forhandler) sad der ved købet af den 4 uoriginale alu-fælge. Og dem var jeg utilfredse med. Det sæt jeg har nu virker ok. Det skal lige nævnes, at jeg ikke har haft brug for at få maximal afkøling til bremseskiverne, men hvem ved, måske har skiverne allerede taget skade, så hvis jeg en dag for brug for max. bremseeffekt, kan jeg måske ikke opnå det p.g.a. at bremserne har taget skade af lang tids dårlig nedkøling pga forkert fælgekonstruktion. Men hvis denne risiko var til stede, ville Volvo forhandleren nok ha' sagt noget. Mvh Finn Kruse


#358 Morten • 2003-04-26 01:40

Først, får du provision ved Volvo, siden det kun er org.Volvo fælge/dele der dur?? Mange af de fælge der er pår markedet bliver teste mht. deres nedkølings evne. Det er jo heller ikke volvo selv der laver deres org. fælge men derimod BBS(ihvertfald de nyere). Jeg tvivler meget stærkt på at fælg-fabrikanterne sende en fælg der er konstrueret forkert på markedet. I et andet topic skriver du at det eneste oliefilter der er lavet bilen er Volvo´s egen, det passer ikke, bla. K&N laver et oliefilter der passer på 240´eren... For mig virker det som om at det eneste der virker er Volvos orginale dele. eks. jeg vil have en ny strøm fordeler til min bil, okay jeg går over til Volvo og henter en, den skal de ha 100,- for, emnhov, der står jo ikke Volvo på, men Bosch efterfulgt af et nummer. Nede ved den lokal autobiks kan jeg så nøjagtig den samme Bosch strømfordeler til det halve. Forskellen, er at der på det ene står volvo på posen, og der står bosch på den anden...


#359 Jan Lassen • 2003-04-26 15:32

Hvorvidt Volvo selv fremstiller deres fælg eller ej, skal jeg lade være usagt, - jeg ved det ikke. Men en ting ved jeg, og det er at man skal være kritisk ved køb af fælge. Bare fordi at hullerne passer på Volvo'en, er jo ikke ensbetydende med at fælgen er bygget til at sidde på en Volvo, og dermed er det ikke sikkert at fælgende overholder de normer som der er sat for at bremserne får den nødvendige ventilation. Det er nok sjældent at man i Danmark er udsat for at nedkølingen af bremserne er utilstrækkelig, uanset valg af fælg. Men jeg vil nødig køre på ferie - med campingvogn, til et bjergrigt område, hvor jeg ikke er sikker på at den fælg der sidder på bilen kan skabe den nødvendige køling. En andet sted hvor jeg heller ikke vil spare, er oliefiltret. Der findes et utal af oliefiltre på markedet, men de er ikke alle lige gode. Uanset hvad jeg har prøvet, er jeg altid vendt tilbage til de filtre jeg kan købe hos Volvo, da disse er de eneste der giver de rette olieflow i motoren. Det jeg normalt har oplevet er, at olietrykket er steget, som regel mellem en halv og en hel bar, hvilket som regel skyldes at gennemstrømningen i filteret ikke er tilstrækkelig stor. En gang har jeg været ude for at trykket steg så meget at motoren begyndte at presse olien ud igennem pakdåserne. En anden ting er at ved at køre med et "rigtigt" filter, er olietemperaturen som regel omkring 15 grader lavere ved kørsel på motorvej, og da jeg dagligt kører omkring 90 km på motorvej, er det ret væsentligt for netop min motor. Men ingen regler uden undtagelser, og jeg har ingen problemer med at købe uoriginalt, når det drejer sig om dele som f.eks. tændingsdele, forhjulslejer m.m. da disse mange gange kan købes til en fjerdedel af hvad Volvo tager for dem, og uden at der er nogen nævneværdig forskel i levetiden på stumperne. Jan Lassen 244 DL ´83 - 490.000 km


#361 Morten • 2003-04-26 17:20

Hvis I er SÅ obs på at jeres bremser får nok køling, hvorfor køber i så ikke bare ventilerede skiver? For jer som tror at alt der tror at der er orginal er bedst, så fås de også orginal. Det med fælgen? Hvordan kan en alu. fælg skabe mindre køling´, end en 14" med hjulkapsler? Eller hvordan kan det være at dem der kører rally i 240 kører med 16" alu, frem for det orginale.? Morten/ som tror at der er noget der er faldet for forhandlernes uvidenhed på fælgområdet.


#452 Hans Martin Lotzfeldt • 2003-05-23 11:07

Hvad angår Olie filter fra Volvo, er der monteret en tilbage løbs ventil i filteret,så man for det rigtige Olie tryk fra starten. dette er der ikke i de billige fra div. leverandøre. Så hvis man har sin motor kær, er det nok en god ide at udskiftet skidtet til et Originalt filter. Mvh. Martin