Tilbage

turbo (Volvo-folk imellem #850)

Hans Lund • 2003-09-24 01:39

Hej Mit spørsmål er, må man lægge en B2,1E Turbo motor i en 244, årg.86 der er født med en 230E motor, kan den så blive synet håber på svar på forhånd tak


#851 Jes • 2003-09-24 08:06

Hej Jeps, det er lovligt at erstatte en B230E med en B21ET motor. Og operationen er ret nem, da begge motorer kører med Bosch K-jetronic indsprøjtningssytem. Du skal "blot" skifte motor, udstødning og benzinpumpe under bunden, samt tilslutte turbo-meter inde i kabinen, så kører det. Bremsesystemet er det samme på begge modeller. Hvis du laver skiftet vil jeg ved samme lejlighed også skifte den rent femtrinsgearkasse (M47) ud med den mere holdbare firetrins med ovegear (M46). den findes endvidere i en stærkere udgave til Turbo-motorerne. mvh Jes


#855 Jes • 2003-09-25 18:48

Hej Bi-effekter. Tja det er nok nærmest et spørgsmål om temperament og økonomi. Personligt foretrækker jeg B 230E fremfor B 21ET. Det skyldes to ting. E-motoren har mere bundtræk og den kører længere på literen. Turbo-motoren er E-motoren overlegen, men det kræver omdrejninger og når den får det så er den tørstig. En veltilkørt B 230E yder standard ca. 140 hk. Fabriksoplysningen siger 129-131 hk. Monterer man et "531" topstykke og en V eller VX knast kan man vel lokke ca. 150-160 hk ud af en B 230E. En B21ET yder standard 155 hk. Med intercooler ca. 185 hk. mvh Jes


#860 Michael • 2003-09-27 10:47

Jeg har selv en B230E, og er vild med bundtrækket. Men nu har den jo gået 395.000 km., og en gang i mellem savner jeg lige det der ekstra. Dog tror jeg ikke, at det vil være fornuftigt, at gøre noget ved det nu. Det vil vel alt andet lige forkorte motorens levetid.... eller hvad ? I øvrigt er den også begyndt at tabe lidt olie mellem hvert olieskift. Jeg fylder nok mellem 1 - 1½ liter olie på i et 10.000 km. interval. Jeg ved ikke om det kan skyldes at jeg kører den lidt hårdt en gang imellem.