Tilbage

Volvo 240 (Volvo-folk imellem #76)

Stefan • 2002-11-21 22:26

Jeg er en stor fan af volvo jeg har lige få kørekort. er det godt at starte men en 240??? jeg vil godt bygge den om


#77 Sebastian • 2002-11-22 20:14

Hej. Jeg er som du - en stor fan af volvo240. Jeg fik mit kørekort for 2 år siden, og har kørt volvo 240 siden jeg fik det. Om det er en god ide at starte med en 240 ved jeg ikke, hvis du har hænderne skruet rigtigt på, så er det, og hvis du har råd til at betale en lidt -efter min mening dyr vægtafgift, og bruge lidt flere penge så på benzin, så er det ikke noget problem. Du skal sørge for at kigge den igennem for rust, paneler, skærmkanter, vanger, de første 5 cm fra panelet og ind. Og altså i det hele taget kigge bilen efter, før du køber. Man kan sige at når du skal skrue på bilen, så er der rigeligt med plads, og køber du en ældre model med karburator - så er det nogenlunde simpelt, indsprøjtning KAN også være simpelt, men sørg for at sætte dig ind i indsprøjtningssystemet - specielt hvis du har tænkt dig at pille ved det. Skal du style / trimme, så er der masser af hjælp at hente på nettet, personligt bruger jeg KG-trimning i sverige, når jeg skal bruge dele, og til spørgsmål og svar, bruger jeg følgende hjemmeside : http://www.turboperformanceclub.com Min personlige erfaring med min Volvo er at den er lækker at køre i, ikke specielt svær at skrue på, den ruster selvfølgelig rundt omkring - men den er også 23 år gammel nu. Det er nogenlunde nemt at få dele til den - og kører man nogenlunde fornuftigt, går de stort set ikke i stykker. Styling er der masser af, det er ikke altid billigt, men man betaler jo også efter den kvalitet man får. Det jeg har været allermest glad for ved at vælge volvo er at der ALTID er hjælp at hente, alle kender de gamle skærgårdstraktorer, og alle holder vel et eller andet sted af dem. Om min egen volvo kan man sige at den startede som en B23A model, men er endt som en B21ET intercooler, og stort set modificeret alle steder. Den går som en drøm, og er ikke ( næsten ) til at tage livet af. God fornøjelse med evt. køb og med din kommende bil. De herligste hilsner. Sebastian Neumann Volvo 245 GL 79 B21ET (TIC)


#78 stefan • 2002-11-22 22:41

jo tak du kan bare skrive til min e-mail. så kan vi skrive lidt sammen hvis du er med på det??


#122 Søren • 2002-12-21 19:05

Hej. Om det er godt og starte med en 240, er jo også lidt af en smags sag! Men der er utrolig mange muligheder i den, også hvad angår styling, tjek evt. www.turboperformanceclub.com - som også er nævnt :-) Men du er velkommen til og mail til mig.. Jeg er selv 18 og har en volvo 240 med B21 kaburator turbo, fra 1980, som jeg så har bygget om til en årgang 85. Hvor jeg har monteret skørter fra Sverige m.m.!


#181 Norbert Zietmann • 2003-02-10 23:25

HalløJ ! I er vist nogle være bøller. Er det meningen vi skal ha´ et træf eller hva`? Jeg er selv 18, har lavet mig en 81´er 244 GL (schweizer med B21A) om til 83´er GLE, har haft en karburator-turbo-intercooler-motor (osv.. :-) ) i den, men lejerne var smadrede, såvel som turboen var utæt ( :-/ ). Så væk med den og i med en B23E. Kører som en drøm. Nå, hvad siger I; skal vi ha´ et træf eller hva´!!! :-) Bor nær Thisted :-/ , hilsen Norbert


#182 sebastian • 2003-02-11 22:54

Hej igen..... Tja, træf er ikke så godt lige nu.... bor på sydsjælland, du har vel læst mit indlæg... Lige en Update... Motor smadret, krøllet plejlstang + hul i stempel ( øv.... ) Bilen er nu under en omfattende hovedrenovering, skilt totalt ad ( mener totalt ) alt hvad der kunne rives ud er revet ud.... Så nu skal der ny motor i... Denne kommer til at involvere en B21E blok, B21ET stempler, med nedfræsede ventilommer... B234F 16V topstykke original B21ET turbo.... STOR intercooler..... oliekøler elektronisk indsprøjtning ( overvejer LH 2.4 til den italienske B204FT turbomodel, men de bokse ( 3stk ) er umulige at opdrive her i landet - medmindre man tager ind til volvo... Nå, nu har i lidt om planerne - kunne ellers have været sjovt m. noget træf. Mange hilsner Sebastian


#184 Norbert Zietmann • 2003-02-12 00:41

interessant, interessant! Hvad skyldes et så ubehageligt nedbrud? Lyst til at prøve nyt, eller hvad forårsager en krøllet plejlstang samt hullet stempel? Hvornår regner man med at slæden ruller igen? Har netop lige (ja ja, idag) skilt min turbomotor (B23AT) ad. For at se hvad der var galt. Krumtapslejerne havde spøjse riller; så væk med dem. Min B21A skilte jeg ad i søndags, blokken har jeg nu renset (højtryksrenser :-) ), og siden tørret. På et eller andet tidspunkt skal den sand- eller glasblæses og males igen. Jeg satser lidt på at bygge en eller anden motor op af den igen; men det bliver nok først (i løbet af - ) om nogle år, eftersom jeg agter at læse videre. Jeg står og skal smide en masse lort ud fra de to motorer, satser på at få det kørt på lossepladsen imorgen (altså idag). De der lavkompressionsstempler, har du dem fra en B21ET?; hvis ikke, hvorfor så ikke 96 mm istedet for 92mm? Blokken kan da bores op. :-) Angående det der træf, hvis der er nogen der er med på den, skulle man så ikke overveje en eller anden dato??? Jeg regner med kun at opholde mig i Danmark til sommerferien, hvorfor man burde få fingeren ud hvis vi skal finde på noget træf-halløj. Til Volvo 240-folket, kan jeg oplyse at der den 16.-18. maj 2003 vil være et Volvo 240/260-træf, et eller andet sted vest for Köln i Tyskland. Det skal foregå på en campingplads, omkring 500-700 km fra grænsen. Hvis no´n ønsker nærmere oplysninger, kan jeg da godt stramme mig an og skaffe disse. Nå, men videre held med kampvognene, hilse Norbert


#188 Søren • 2003-02-15 18:31

Hey! Hvad angår det træf i Tyskland, er vi nogle stykker som meget gerne ville hører nærmere om det træf, vi skal jo vise hvad vi kan her i Danmark, og få de tyskere vi skulle møde undervejs, overbevidst om at Vw, Audi, BMW m.m. ikke dur til en skid!! :-)) Kører forresten selv en 240 B21AT (kaburator turbo), og den kører bare skide godt!! :-) Mvh. Søren


#189 Norbert Zietmann • 2003-02-16 03:20

hej søren, det er et træf organiseret af en eller anden som kalder sig "ralph264" i det til siden "www.240.de" tilhørende forum. Bare gå ind på siden, allerede på "forsiden" er der et stort link til oplysinger om træffet. For dem som måtte have besvær med det tyske, kommer der lidt oplysinger her: Tidspunkt: 16-18 maj 2003 Sted: Campingplads "Haus am See" 57629 Steinebach Priser for campingplads samt mulighed for reservering: Preise und Reservierung: Telefon: (+0049) 2662-7147 Fax: (+0049) 2662-9449480 Campingpladsen har sin egen website: http://www.camping-hausamsee.de Jeg tror nok det ligger i nærheden af byen Hachenburg (som ik´ er særlig stor), men sagt lidt mindre præcist, så ligger det mellem Köln og Frankfurt. Så kan i jo gå hjem og studere jeres vejatlas. Jeg synes det lyder til at være en rigtig god ide, at tage ned og lave lidt motorvejs-ballade. Hvor mange er det vil med? Jeg ved endnu ikke selv om jeg tager med, men jeg vil rigtigt gerne derned. Så vil i med, så er det bare med at få sat kryds i kalenderen. Nu ved jeg ik´ hvor i kommer fra i landet, men ellers kunne man jo godt mødes ved grænsen til bestemt tid, og rulle sydover sammen. Det gi´r oss´ lidt respekt... hvis det var det vi kom for...., nå; håber at høre fra jer, hilse Norbert


#193 Michael • 2003-02-16 23:38

Det lader jo til at der er flere "unge" der kører 240. Så lad mig lige hører hvad triller i rundt med af fælge? 16-17"?


#194 Norbert Zietmann • 2003-02-17 10:41

hej Michael; sortlakerede 15" virgo "turbofælge" til sommerkørsel og 14" Volvo stålfælge (før ´86) til vinterveje. Har dog også 4 stk. 15" volvo-alufælge (efterfølgeren til "turbofælgene") som senere skal bruges til vinterdæk (ska´ lige ha´ slidt de der 14" væk :-) ) Er du med på lidt træf-halløj, eller skal du kun snakke om fælge?