Tilbage

B 2ook tænding (Volvo-folk imellem #753)

Jørgen Bruun • 2003-08-18 22:15

Kan man justere tænding på en B200k motor og hvordan? Problemet er at den sætter ud ved høje RPM.Kun ved høje RPM ellers køre den fin.Tændrør,kabler ,dæksel og rotor er ny. Er der nogle af jer der har nogle gode ider?


#754 Jes • 2003-08-19 09:24

Hej B 200K motoren er standard monteret med en rotor, hvor der er indbygget omdrejningsbegrænser i. Omdrejningsbrgrænser er en fjeder, hvor centripetalkraften ved en vis omdrejningshastighed overvinder fjederkraften og derved afbryder tændingen. Skift til en standardrotor fra en B 23A motor, så har du ikke det problem mere. mvh Jes


#768 Jørgen Bruun • 2003-08-24 22:10

Rotor akslen på en B23A er stører end på en B200K motor.det er en alm rotor den køre med.Problemet har jeg alså stadig væk.Jeg har renset kaburator,filteret i tanken men lige lidt hjalp det.Har i nogle andre ider alt er veldkommen.


#769 Jes • 2003-08-25 12:22

Hej igen 1. Når det ikke er rotoren, som jeg tidligere beskrev, der er problemet, så tyder det på at den får for lidt benzin. Få justeret din CO. Husk ved justering af blokere slangen til Puls-Air, ellers får du for mager blanding. 2. Hvis rotorakslen er mindre end på B 23A, så er det en strømfordeler til en B 230K. 3. Bortset fra det, så kan faldstrømskarburatoren på både B 200K og B 230K virkelig drille. det skyldes slitage alle mulige steder i dyser og spjældaksler m.m. Fejlfinding kan være vanskelig og udbedring være dyrt. Jeg har efterhånden mange gange med held udskiftet hele karburatoren på K-motorerne til karburatoren som på A-motorerne. Er der tale om en B 200K, så kan man nøjes med manifold og karburator samt nogle smådele. Er der tale om B230K så kræver det også at hele tændingssystemet udskiftes. mvh Jes


#776 Jørgen Bruun • 2003-08-26 22:34

Det er en pludselig opstået fejl.Min co er justeret til 2,5 min fortændinr er ok.Men det er blevet værer,nu sætter den også ud ved laver RPM,Ved belastning.Jeg har renset kaburator 4 gange,hvor alle dyser har været ude.Kan man kontrolere giveren ved svinghjulet? Kan man kontrolere tændspole? kan man kontrolere styreboksen? og ikke mindst hvordan.


#782 Jes • 2003-08-28 08:00

Hej igen Nå............det er en 360. B 200K motoren i 240 og 360 modellerne er ikke ens bestykket mht. karburator og tænding. Jeg kender ikke 360 nok til at hjælpe yderligere. Generelt ved jeg af erfaring at faldstrømskarburatoren på K-motorerne bliver slidte og giver de symptomer du beskriver. det er udtryk for at blandingen er for fed under kørsel. Når du justerer den er det jo ved tomgang. Ved en måling af CO under kørsel vil vise om blandingen er korrekt. En rep. af karburatoren vil nemt kunne udvikle sig til et astronomisk beløb, så mit forslag er du tager chancen og finder en fornuftig brugt karburator ved en hugger. mvh Jes


#786 Jørgen Bruun • 2003-08-29 22:28

Hej igen nu er RAKETTEN ok.Jeg ville skifte giveren ved svinghjulet,har haft den pillet af et par gange iløbet af de sidste dage.Da jeg tager giveren op fra svinghjulshuset ser jeg en lille metal dims som ikke høre hjemme der,jeg fisker den op med en magnet og så køre den perfekt igen.Nu skal jeg bare have fundet ud af hvor den kommer fra? Men TAK for hjælpen