Tilbage

Tændingsbanken-benzinøkonomi (Volvo-folk imellem #633)

Peter Jacobi • 2003-07-15 00:42

Hej volvo folk. Jeg har en 240 fra 86 med en B230A motor som jeg syntes tændingsbanker ret meget, det lyder vistnok som tændingsbanken, når jeg træder speederen i bund i høj gear ved 90 eller 100 km/t. så lyder der en frygtelig raslen ude fra motoren. I lågen til benzindækslet står der Oktan 95 blyfri, og det plejer jeg at fylde på fra en OK beenzinstander, men så ved tilfældighed stod jeg en dag ved en Shell stander og fyldte Shell 95 blyfri på og så virkede det som om at denne raslen indtrådte senere, eller ved en højere hastighed end de 90-100 km/t. Kan det måske tænkes at tændingen står helt forkert. Jeg syntes også at den er usædvanlig sløv efter at den skulle have 110 hk, jeg bliver konstant nummer sjok ved lyskrydset, selv imod de mest ordinære familie biler i miniklassen og en overhaling skal planlægges grundigt og i god tid. Benzin økonomien er vist heller ikke for god, forleden brugte jeg næsten en hel tankfuld benzin fra Mols bjerge og hjem til Esbjerg. Please, hjælp mig, det må kunne gøres lidt bedre. Når det er sagt, syntes jeg at sådan en sølvgrå 240 er en helt og altdeles pragtfuld vogn, både at køre i og at se på. Den ligner simpelthen en hel million, mind you, jeg har kørt, og kører stadig, morria mascot i mange år. Volvo hilsner Peter Jacobi.


#636 Emil J. • 2003-07-15 11:00

Hej med dig. Jamen dog, det lyder ikke så godt det der... jeg vil lige stille dig nogle spørgsmål: 1. Hvor meget har din Volvo gået? 2. Hvornår har du sidst skifte tændrør? 3. Hvornår har du sidst skiftet olie/oliefilter? 4. Hvornår har du sidst skiftet luftfilter? 5. Har du checket om der er ATF olie på karburatoren? Fordi sådan en Volvo er bestemt ikke en sløv bil som mange tror. Når jeg sætter igang i et lyskryds, når der ikke er nogle foran.. Sparker jeg altså lidt til min (Ikke så den laver hjulspind) Og når jeg så kigger i mit bakspejl.. Så er der næsten ingen bag mig. Men skriv lige hvis du har checket de ting jeg har skrevet.. Med venlig hilsen Emil J.


#637 Peter Jacobi • 2003-07-15 22:55

Hej Emil. Det var pænt af dig at svare på mit indlæg. Min Volvo har kørt 275000 km, jeg købte den i april i år så det med olie og tændrør må jeg blive dig svar skyldig. Men tandremmen er sidst blevet skiftet ved, så nu kommer det, pinligt-pinligt, 187000 km AFT olie, hvad er det, er det det samme som der er på en SU kaburator i en mini. I øvrigt, det der med hjulspin, det har jeg endnu ikke prøvet med volvoen end ikke med varm motor i første gear. Hvad med et økotest center, sådan et med rullefelt og co-målinger, var det måske ikke noget for volvoen. Venlig hilsen Peter Jacobi.


#640 Emil J • 2003-07-16 11:40

Et rullefelt er udemærket til at måle om nu motoren har de 110 HK. Det olie der skal på din karburator er Automatic Tranmission Fluid. Altså automat gearkasse olie. Det er meget vigtigt der er olie på karburatoren.. Ellers så bruger din bil meget benzin.. Den kan vidst heller ikke tage gassen ordenligt. Jeg kan ikke forestille mig at det din benzin der er noget galt med.. Jeg køre nemlig også på 95 Blyfri.. Jeg har også en B230A motor i min Volvo.. Og den tændningsbanker ikke... Af hensyn til tændrør så køre jeg med Bosch Super 4. Og den motorolie jeg bruger er Valvoline Maxlife og originalt oliefilter.. Check også de små vacuum slanger for revner ved luftfilter slangen.. Og giv den et nyt luftfilter... Det har den nok godt af. Med venlig hilsen Emil J.