Tilbage

740 b204gt starter på 2 cyl (Volvo-folk imellem #4927)

Jacob Lauridsen • 2014-07-13 11:22

Hej alle i kloge mennesker :) Som nævnt ovenover: 740 b204gt 1990 (sedan) Min stakkels 740 døde pludseligt under kørsel med campingvogn. Havde selv kørt små 100 km i bilen den dag uden det mindste symptom. Min onkel låner bilen og køre 3 km, nu med campingvogn og bum død. Der kom ingen mislyde eller noget, den "satte" ud under let accelaration op a en let bakke. Falck kom og hentede den, han prøvede først en masse ting (aner dog ikke hvad, da jeg ikk var der :/ ) Ved dog at han til sidst målte sig frem til at der kun var strøm frem til rotordæksel og ikke videre. Her er så hvad jeg har prøvet og skiftet. Fredag: Ny rotor og rotordæksel (bilen starter stadig ikke)(tændkablerne blev monteret som falck manden havde sat dem på igen) Har strøm frem til tændrørene nu (fin blå gnist) Tændkabler og tændrør er ca 1 år gammle og original volvo. Købte nye tændrør alligevel bare for at være sikker :) stadig original Benzinpumpen kører og der ses benzin ved tændrørene. Har en 2.0 diesel til at køre strøm på volvo'en under og efter alle de startsforsøg. Bilen starter stadig ikke, ikk så meget som en lille prut. Jeg vælger at slå tændingsrækkefølgen op, fordi han har pillet ved det. og den tænder på 1-3-4-2. jeg montere kablerne sådan og den starter så på 2 cyl. Bilen hopper og står virkeligt ujævnt tomgang, kan næsten ikk holde sig kørende. Cyl. 1 og 4 køre. dette har jeg testet ved at fjerne tændhætten og så lytte efter forskel i tomgangen. Når jeg fjerne 1 og 4 dør den, hvis jeg fjerner 2 og 3 er der ingen forskel tændkablerne er monteret 1-3-4-2 talt nedefra på rotordækslet og cyl 1 tættest kabinen. Har prøvet at "bytte rundt" på tændkabler som hvis jeg talte fra forkert side, både i forhold til cylinder og rotordæksel. Så vil den ikk starte. Lørdag: Jeg læste fejlkoder idag og fik de her koder ud. Tændings systemet er EZ116K Port 2: 1-1-1 (ingen fejl) Port 6: 1-1-1 (ingen fejl) Port 5: 4-2-3 og 4-3-1 Kan ikke finde de koder nogen som helst steder, har søgt og søgt... Har taget stel fra batteriet i 30 min for at nulstille fejl og derefter startet bilen og læst fejl igen, der får jeg samme koder igen. Så nu sidder jeg her og aner ikk hva mit næste skridt skal være pt... Jeg håber virkelig der er nogle der byder ind med noget viden :) På forhånd, siger jeg mange tusind slags tak :) Mvh Jacob


#100079 David Cray • 2014-07-15 19:14

Hej Jacob! Først - jeg har aldrig arbejdet på en B204 motor. Men jeg falder over noget du skriver: "tændkablerne er monteret 1-3-4-2 talt nedefra på rotordækslet og cyl 1 tættest kabinen." På alle de B21/B230 motorer, jeg har arbejdet på, er 1. cylinder LÆNGST væk fra kabinen og således ikke tættest - det er nemlig cyling nr 4. MHT de manglende fejlkoder - søg og du skal finde på Google :-) 4-2-3 Throttle position sensor. Signal faulty. 4-3-1 Temperature sensor. Signal missing. Her er kompletliste (kopier evt linket ind i din browser): http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-84817.html Held og lykke. Med venlig hilsen


#100081 Jacob Lauridsen • 2014-07-18 16:36

Hej David. Ang tændingsrækkefølgen er det mig der har skrevet forkert :) det sidder som du selv nævner, har nok været lidt træt da jeg skrev det, efter første dag på 14 timer ved dytten :) Ang fejlkoder, Jeg brugte google flittigt i forsøg på at finde det, fandt mange lister, men ingen der indeholdt de 2 koder. Lørdag tager jeg op til bilen og kigger på de 2 sensor, mange tak for forslaget ! Har lige kompressionstestet idag og den siger: cyl 1, 9.8 cyl 2, 10.2 (starter ikke) cyl 3, 10.2 (starter ikke) cyl 4, 9.8 Så det er jo fin kompression, men efter hva jeg høre, så kører turbomotor med lavere kompression end en normal motor. Nogle der kan bekræfte dette?? Den servicemanual jeg fandt fra volvo, skriver at lige netop min motor skal ha kompressionstryk på 8.2. Mvh den taknemmelige Jacob :)


#100082 Jacob Lauridsen • 2014-07-19 17:31

Så har jeg skiftet 4-2-3 Throttle position sensor. Signal faulty. 4-3-1 Temperature sensor. Signal missing. Før ku jeg få bilen igang på 2 cyl, nu vil bilen slet ikke starte igen... Sååå, jaah, ved sgu ikk hva jeg gør herfra nu.. Får ingen nye fejlkoder, jeg ved jeg har gnist og benzin fremme, men uden resultat. Prøvede at tage stikket af fra throttle sensor, og læse koder igen. nu finder den jo selvfølglig fejl på denne, men når jeg sætter stikket til og sletter fejl historikken og prøver igen, sir den at der stadig ikke er signal til sensor.... det gir ikke nogen mening i mit hoved det her.. Er virkelig på bar bund her, da jeg desværre ikke lige har råd til et værksted render og fejlsøger fra den ene ende til den anden. Tror jeg sku jeg må begynde at give op på bilen her.. Hvis nogen sku ha en ide så byd endelig ind.. Dele jeg har skiftet: Tændspole Rotordæksel Rotor Tændkabler Tændrør Tændingsmodul Throttle sensor (pga fejlkode) Temperature sensor (EGTC pga fejlkode)(måler udstødningsgas temperaturen)


#100084 Elo Christensen • 2014-07-20 09:12

Hej. Hvordan er tandremmen, måske er den knækket ell.har flyttet sig. Bare en tanke. mvh Elo


#100086 Jacob Lauridsen • 2014-07-21 01:09

Hej Elo, den er skam tjekket, har desværre glemt at nævne det :) Der er heller ingen mislyde ved startforsøg, eller når den er igang på 2 cyl, ingen tikkeri eller klonkeri eller det mindste. Men altid tak for tanken! mvh Jacob


#100087 Emil Jensen • 2014-07-21 11:10

Hej Har du tjekket om ikke den har skudt indsugningspakningen? MVH Emil


#100088 Jacob Lauridsen • 2014-07-21 12:13

Hej Emil Nej den har jeg ikke tjekket, kan den virkelig gøre så meget? Kigger på det imorgen. Tænker også hele tiden at den satte bare ud og døde (virkede som strømmen gik) her efter blev der jo målt ingen strøm videre fra rotorhus... I mit hoved er det jo begrænset hvor meget der går i stykker sådan på en gang ? :) Mvh Jacob.


#100089 Peter Rasmussen • 2014-07-21 14:51

Hvis den kan køre på 2 cylindre kan den også køre på 4 forudsat at kompression og tændings rækkefølge samt dæksel, rotor, kabler og tændrør er ok. Jeg tror du stadig har rod i rækkefølgen? Tændingsdelene har du skiftet, så er der rækkefølgen tilbage. Selv om du har 1 og 4 rigtig kan du jo ha 2 og 3 forkert, hvis rotor drejer modsat af hvad du tror? Bare en tanke :-) Mvh Pede


#100090 Jacob Lauridsen • 2014-07-21 20:32

Hej Pede. Har prøvet at "vende om" hvis jeg talte fra forkert side af. Ved at tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2. Cyl. 1 er tættest på køleren. (har også prøvet den anden vej) Har prøvet at montere det som talt oppefra på rotorhuset og talt nedefra. (tæller på studsene) Havde min onkel med der har lavet en god del volvo selv, han prøvede al verden med rækkefølgen uden resultater, han forstår heller ikke dette, da han er meget sikker på rækkefælgen er korrekt her. Vil da lige svinge forbi og prøve rækkefølgen igen imorgen regner jeg med. Er desværre ret sikker på vi har prøvet at bytte rundt på 2 og 3. på flere måder. Men er skam helt villig til at forsøge igen :) Nogle der evt ligger inde med et billede af hvilken studs på rotorhuset der er 1 og 2 osv.? Endnu engang, mange slags tak for idéer og tanker ;) Mvh Jacob


#100091 Peter Rasmussen • 2014-07-21 22:41

Jeg har taget et billede af min, men det var mørkt så det er ikek så godt, men mon ikke du kan se det du skal. På min hedder det fra venstre på strømfordeleren 4-3-1-2 Jeg kan ikke rigtig huske det med billeder, men prøb de her links? [URL=http://s16.photobucket.com/user/pede6/media/4-3-1-2_zps6425ce48.jpg.html][IMG]http://i16.photobucket.com/albums/b3/pede6/4-3-1-2_zps6425ce48.jpg [/IMG][/URL] http://i16.photobucket.com/albums/b3/pede6/4-3-1-2_zps6425ce48.jpg http://s16.photobucket.com/user/pede6/media/4-3-1-2_zps6425ce48.jpg.html mvh Pede


#100092 Jacob Lauridsen • 2014-07-23 09:38

Hej Pede. Var oppe og prøve at montere det således igår aftes. Desværre ikke så meget som en enkelt lille prut :( Har masser af strøm på fra en 2.0 diesel under startforsøg. Har tjekket hver enkelt tændkabel og tændrør, der er en meget meget fin blå gnist og der er bensin på tændrøret efter startforsøg. Har tjekket bensin pumpen også, den køre fint rundt. En ting jeg lagde mærke til er at dit rotorhus peger opad med studsene, mit derimod peger sådan skråt nedaf mod venstre ? men det har jo altid siddet sådan og sidder jo kun på en måde med skruerne. Men super mange gange tak for billedet og tiden ! Så bare bliv ved og byd ind så er i flinke :) Mvh Jacob


#100093 Peter Rasmussen • 2014-07-23 11:03

Min er en 940, nok derfor der er forskel. Sæt den på topmærker ude foran på krumtap remhjulet. Skru fordeler dækslet af, så peger rotoren på cylinder 1 Så burde resten at være lige til. Mvh Pede


#100094 Jacob Lauridsen • 2014-07-23 17:59

Heeeeej allesammen :) Så fik jeg sgu liv i bilen :) Det var tændkablerne der var blevet sat forkert på af falckmanden efter han havde pillet og og gjort ved. Har nu fundet den korrekte måde og det virker bare ;) Jeg takker mange gange for alle jeres forslag ! En ekstra tak til Pede ! Der kom med forslaget om hvordan jeg kunne tjekke hvilken studs der var til cyl 1, derefter regnede jeg mig videre frem til de 3 andre. Med ekstra venlige hilsner fra en meget meget glad Jacob ;)


#100095 Peter Rasmussen • 2014-07-23 22:38

Det var godt at høre :-) Mvh Pede