Tilbage

Overvejer køb af 740 stc. turbo, hjælp! (Volvo-folk imellem #3834)

Jakob Jensen • 2005-07-16 14:00

Hej! Så er det min tur til at stille et spørgsmål i dette forum. Jeg har på nuværende tidspunkt en Volvo 240 Stc. fra 1987 B230 K (236 000 km) der bare er i orden!! Men jeg har en forkærlighed for 740 modellen. Nu har jeg set en 740 turbo intercooler stc. fra 1986 (ca. 226 000 km) med injection og overgear til salg ved min mekaniker. Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg køber den. Er overgear skrøbeligt? Det er specielt -injection- jeg leder efter da jeg er lidt træt af sidde og hive i en choker. Er den voldson uøkonimisk sammenlignet med min Volvo 240 DL STC. (jeg kører ret pænt) Jeg mener ikke at det er så slemt med økonomien, når det er injection sammenlignet med kabourator med turbo!!?? Jeg håber at I kan give mig nogle gode råd. På forhånd tak! Jakob, Odense


#3929 michael nordahn • 2005-08-03 23:03

B-230 ET/FT motoren er normalt meget slidstærk, og køre problemfrit, HVIS den passes på.... Har lagt en ETer fra 740 serien over i min 240 "jeg har en svaghed for den serie" og den har nu kørt ca. 500000 (1/2 million) og indsprøjtet funker stadig. Jeg køre årligt ca 30000km sommer/vinter, og holder vel godt 8.5 på en liter 95 blyfri. Motoren er fra en 88er 744 turbo intercooler, og hedder B-230ET 182hk..... B-230FTeren har lidt fære hk, men er også en brav maskine... Køv du den bare.....


#3933 Jakob Jensen • 2005-08-05 11:59

Hej Michael! Tak for info! Jeg overvejer stadig. Kan man se om det er en original monteret turbo eller eftermonteret. Bilen er importeret fra Sverige med fuld sevicebog.


#3934 Jes • 2005-08-05 13:07

Hej 1. Ved køb af Volvo 740/760 før 1988 skal man være omhyggelig med at se efter rust, idet disse årgange ikke er tilstrækkeligt beskyttet mod rustangreb fra det nordiske klima. Rustfælderne er især følgende: Forreste del af den brønd reservehjulet er placeret i, forreste langsgående vange i venstre side på det sted hvor konsol til stræberarme er fastsvejset (vanskeligt og dyrt at lave så det opfylder synskravene), inderskærme ved forhjul (forreste del under batteri og sprinklerbeholder), motorhjelm (begynder typisk i forreste højre hjørne, dørene indvendigt ved overgang mellem dørplade og vinduesramme, forskærme. Bagklappen på st.car modellerne er lavet af aluminium, den ruster ikke, men kan koge op i lakken. 2. Ellers er det en dejlig rummelig bil, som er meget driftssikker. 3. Original turbo-motor er altid motorkode 86 (B230ET) eller 87 (B230FT). Motorkode er ciffer 7 + 8 i det 17-cifrede stelnummer. mvh Jes


#3935 Jesper Johansen • 2005-08-05 15:47

Hej Jes! Hvordan ser det så ud med rustbeskyttelsen på årgangene efter 1988 - er den bedre end på de ældre årgange? Jeg har for nylig købt en 740 årgang 1992, så derfor interessen! mvh Jesper Johansen