Tilbage

Køb af Volvo 264 (Volvo-folk imellem #298)

Johan Årman • 2003-04-07 21:45

Hej alle Volvofans! Jeg overvejer at anskaffe en 264 fra 1970'erne. Jeg ved, hvad jeg skal være opmærksom på på karrossen, men hvad med motorerne? Er de ligeså holdbare som 240'ernes? Og hvordfan skal jeg tjekke det? Og hvor meget må jeg give for et pænt eksemplar? Med venlig Hilsen Johan Årman, Charlottenlund


#299 Norbert Zietmann • 2003-04-07 23:38

Hej Johan; Motorerne i Volvo 260´er serien er V6 motorer udviklet af Peugeot og Renault. Efter min mening en stor fejl. Smøringen af knastakslen er underdimensioneret; knasterne slides helt ned til de er helt runde. Slidte knastaksler tikker forfærdeligt. Udover smøring af knastakslen er der problemer med kølevandet. Motorerne er udført helt i aluminium og er derfor kendt for at koge. Aluminiums varmeledeevne gør at de bliver alt for varme. Det kan så resultere i ekspansionsbeholdere med form som fodbolde og diverse sprungne slanger. V6´erne er desuden kendt for at tage af kølevandet. Vandet ender i olien, hvilket ikke skyldes ødelagte toppakninger men er en konstruktionsfejl. Hvis det endelig skal være en Volvo 260´er, så smid V6´eren væk og læg en B21ET i som i stedet. B27/28E og B21ET har samme indsprøjtningssystem, arbejdsindsatsen er således begrænset. Med B21ET som alternativ til B27/28E´eren, er den rigelige kraft også sikret. Held og lykke med projektet. Norbert


#347 Palle Kristensen • 2003-04-23 21:43

Hejsa... Jeg kan godt forstå at du kan tænke dig en 264'er men deres motorer er helt ad h. til!!!. Sagen er den at det er en såkaldt PRV motor (Peugeot, Renault og volvo) og den kan altså ikke klare mere end 250.000 km, så er den færdig. Jeg har selv haft en af slagsen og problemet er smørekanalerne til knast akslen der er for små, og så stopper de og derved slides knasten op. Vi prøvede med en tyndere olie, men så var pumpen ikke i stand til at holde tryk nok. Det er ikke muligt overhovedet at finde en ordentlig org. motor til bilen ,men en 4-cyl turbomotor bliver ofte brugt. Fidusen med 6-cyl er så bare væk. Du er velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål. Palle