Tilbage

tanrem (Volvo-folk imellem #265)

Jørgen Bruun • 2003-03-24 21:55

Hvor langt kan min tanrem køre ? det er en b200k


#267 Jes • 2003-03-25 16:23

Hej 75.000 km. Dog anbefales det max. 4 år. mvh Jes


#268 Søren • 2003-03-27 10:29

Hej, ER der nogle der har nogle erfaringer med at skifte tandrem selv. Ifølge Haynes er det ikke det store problem, men jeg er interesseret i at høre jeres holdning til om det er noget man kan gøre selv eller om man altid skal lade en mekaniker gøre det (konsekvenserne af fejl kan jo være store.... og dyre).


#273 Norbert Zietmann • 2003-03-28 08:32

Hej Søren; selvfølgelig kan du selv skifte en tandrem. På Krumtapshjulet er et mærke, nøjagtigt som på hjulet til knastakslen og den der aksel hvorpå tænding, oljepumpe og evt. benzinpumpe kører. På de senere sidder tændfordeleren vist nok på knastakslen i stedet for, men skidt nu være med det. De der mærker skal passe med de mærker som sidder på blokken, så at hvert hjul står ud for hver sit mærke. Så skulle cylinder 1 (talt forfra) gerne være i kompression. Undgå at dreje tandremshjulene. Har du nu alligevel drejet rundt på det hele, så kan du tjekke om cylinder 1 er i kompression ved at pille tændrøret ud og mærke efter med en skruetrækker om stemplet er oppe. Hvis stemplet er oppe er den enten i kompression eller i udluftning. Stempel 1 og 4 kører sammen, og er derfor enten oppe eller nede sammen. For at kontrollere om den er i kompression (indsugningsventil og udstødningsventil lukket), piller du ventildækslet af og ser der på hvordan knastakslen står. Nå, men cylinder 1 skal altså være i kompression og cylinder 4 derfor i udluftning (indsugningsventil lukket, udstødningsvetil åben). Så snart det stemmer skulle tandremmen bare smides på. Hvis du ikke har drejet på nogle af hjulene mens remmen har været taget af; så er alt dette slet ikke noget problem. Inden du tager remstrammerhjulet af, er det en rigtig god ide at sætte et 3 mm bor i denne, ellers trykker fjederen hjulet for langt ud, og du får det aldrig på igen. Det ser måske lidt kringlet ud, men det er ikke så slemt, bare tag dig god tid; desuden er motorerne i 200´erne indtil ´85 udført således, at ventilerne ikke går i stemplerne hvis de er stillet forkert. Det eneste der sker hvis tandremmen knækker eller er stillet forkert, er at den ikke er til at få liv i. Held og lykke med det. Norbert