Tilbage

TRIMNING/TUNNING B230F (Volvo-folk imellem #214)

frank hansen • 2003-02-27 12:28

hej. jeg har en 240 med en 230f motor,og jeg vil gerne vide hvem der har forstand på trimning/tunning,der er BOSCH LH- JETRONIC på og om det kan følge med ved montering af turbo og om det i det hele taget kan justeres på det mvh F HANSEN


#215 sebastian • 2003-02-27 17:53

Hej. Der kan godt justeres på LH-jetronic, men det er besværligt. Du skal tænke på at med det system, der er systemet forprogrammeret med en given tænd / brændselskurve for forskellige belastninger, og andre har fortalt mig at tændnings og brændselskurverne "udløber" lige præcis når du begynder at tryklade. Hvis du skal tune din motor, vil jeg i første omgang anbefale dig at købe en "banan" manifold, for bedre flow, samt en større udstødning, dernæst kan du eksperimentere med knastakslerne, en D knast kunne virke som en mulighed, ellers så en A knast, tag et kik på siderne for info om forskellige løft / åbningsvinkler osv. Du kan også porte topstykket, dvs. fjerne ujævnheder / støbefejl runde forbrændingsrummene og så videre. En sidste mulighed er enten at montere programmerbart sprøjt / tænding eller skifte styreboksen til en fra en B230FT, det skulle passe med mindre modifikationer, Sørg for at ændre kompressionen hvis du skifter til turbo, da din motor ellers vil lide en hurtig død, pga tændingsbanken / detonation. Tænk også på at det ikke er sikkert at der er smedede stempler i din motor, og at plejlstængerne nok ikke hænger med længere end ca. 250 - 275 hk. Sidst men ikke mindst, når du tuner din bil, skal du huske at tjekke motoren fuldstændigt, lyder den lidt mærkeligt er der fuld kompression, er der en ventil der er lidt utæt, hvordan har plejlstangslejer, hovedlejer, kompressionsringe, kobling det. Jo og lige til sidst, skal du op over 250 hk, så holder din gearkasse ikke, + at din bagaksel, som formodentlig ikke er en 1031 med differentialespær, nok heller ikke holder, medmindre du kører de mange hk pænt. Skriv endelig til mig hvis du er i tvivl om noget eller har andre ideer. For jeg selv er i gang med at bygge en B21E om til en 16V med turbo osv, og der var mange ting jeg var nødt til at overveje. Mange hilsner Sebastian