Tilbage

Total død 245 B230 K motor. (Volvo-folk imellem #1377)

Svend Erik Skov • 2004-02-16 18:49

Efter koldstart med fuld choker (manuel B230K 1988) gik maskinen regelmæssigt igang, men døde langsomt efter 30 sec. (choker skubbet normalt langsomt ind efter gehør). Et nyt startforsøg fik atter liv i maskinen, der løb meget livligt igang, men da choker langsomt blev skubbet ind, døde motoren atter, og nu er den total død. Jeg har haft min 245 fra ny og kender maskinens startprocedure ud og ind, og den er ikke druknet eller lignende. Forslag til mulige fejlkilder ønskes ???? På forhånd tak.


#1378 Emil J • 2004-02-17 08:00

Det.... Kunne være nåleventilen i din karburator der er tilstoppet.... Det kunne også være din Solex karburator der er så meget ude af justering at den slet ikke kan "finde" ud af at føde maskinen ordenligt... Ikke fordi jeg har noget imod de karburatore... Men.. Jeg har altså hørt mange "onde" historier om dem. De er ikke de bedste. :( Med venlig hilsen Emil Jensen


#1380 Erling • 2004-02-17 11:02

Om du ikke har hatt service på din forgasser på disse 16 årene, er det høy tid for en gjennomgang. Cisac'en har jo ikke membraner og slikt, men dysene kan være tilstoppet, og det kan lekket bensin inn i flottøren (det hadde det på min). Jeg tok en hel-renovering av Cisac'en min for snart to år siden og fikk "ny" bil. Men som det er nevnt er ikke dette en spesielt god forgasser. Den er for komplisert, det er for mye som kan svikte. F.eks. styres det andre trinnet av vakum, ikke mekanisk. Se også på alle de kablene og vakumslangene den er koblet til. Hvis du vil bytte forgasser kan du enten ta innsug og forgasser fra en A-motor, eller bedre: Du kan sette trimforgasseren Weber 36/36DCD på ditt eksisterende innsug. Dette er en langt bedre forgasser både for økonomi og effekt om den bestykkes rett. Kontakt meg for evt. videre detaljer. Erling. http://home.no.net/ebrox


#1387 Svend Erik Skov • 2004-02-19 14:15

Til Erling og Emil Tak for jeres svar. Fejlen viste sig at være en defekt rotor, hvor det el-ledende materiale mellem rotorens messingcentrum og messingyderkant var smuldret væk på en ca. 5 mm lang strækning. Lille tue kan vælte stort læs. MVH Svend Erik Skov