Tilbage

startproblemer (Volvo-folk imellem #1086)

poulrasmussen • 2003-12-08 21:05

Hej! Jeg er den glade ejer af en 240GL 2,3 årg.84. Bilen vil ikke starte. Den var ude at køre en kort tur, den blev parkeret og da jeg kom tilbage lidt senere var den død. Jeg har skiftet alle tænddele inkl. ny tændspole, men lige lidt har det hjulpet. der er gnist på alle tændrør, men af en eller anden grund tænder den ikke i motoren. Jeg har prøvet at sprøjte diselstart direkte i karburatoren men det tænder den heller ikke på. Jeg er meget interesseret i at høre om der er nogen der har en ide om hvad der kan være i vejen, for jeg er ved at være tom for ideer!!!


#1110 Poul Rasmussen • 2003-12-11 16:43

Nu har jeg talt med Søren hos volvo spareparts i stenløse. Han har desværre ikke tid til at kikke på bilen før efter nytår. I mellemtiden er bilen blevet kompressionstestet og der er ikke noget galt her, så nu er jeg gået igang med at skille karburatoren ad. Den store gummimembran, der sidder under klokken var hullet som en si, og jeg har derfor bestildt en ny hos volvo og så håber jeg at det hjælper. Ellers er jeg på herrens mark. De to skruer der sidder ind mod indsuget går jeg ud fra er tomgangsskrue og luftskrue. Er der nogen der kender grundindstillingen for disse skruer?? Jeg hører stadig gerne fra nogle der kender en god volvomekaniker, eller et værksted der evt er interesseret i at kikke på bilen.


#1111 Jes • 2003-12-11 19:39

Hej En tæt membran er alfa & omega for en velfungerende karburator. Så det kan godt være derfor den ikke kører. En utæt membran bevirker oftest at motoren ikke vil meget over 1200 omdr. De 2 justererskruer du omtaler på manifolden lige ved karburatoren SKAL du IKKE rører. Tomgangsskruen sidder i en fordybning (nærmest som en brønd) på manifolden længere inde mod motoren end de to skruer. Blandingsskruen på en B 23A sidder udvendig i bunden af karburatoren. En lille 8 mm top på, så kan du skrue på den. Du skal have en CO måler for at stille den rigtig. Husk da at koble puls-air systemet fra (=klem slangen flad med en tang).Med-urs giver mager blanding. Mod-urs giver federe blanding. Husk det gælder når du kiger ind på skruen, i dette tilfælde nedefra. Til nød kan du dreje på den til den går dårligt, men tolerancen herfor er ret stor. For laaaanng tid siden lovede jeg vist at jeg sammen med Finn Kruse ville strikke en side sammen om Stromberg/Pierburg karburatoren. Nu er der en god lejlighed til at det bliver gjort. mvh Jes


#1112 Poul Rasmussen • 2003-12-11 20:33

Hej jes! Den er jeg godt nok ked af at høre! De to skruer du omtaler jeg ikke må pille ved, har jeg nok allerede skruet på. Den ene er en lidt bred messingskrue der sidder på skrå i karburatoren ind mod indsuget, den anden sidder i en lille brønd på yderst på indsuget. hvis ikke skruerne er til det jeg troede, hvad er de så til, og har du nogen anelse om hvordan de skal indstilles??? MVH Poul.


#1114 Jes • 2003-12-11 21:37

Hej igen Okay, der er ingen skade sket ved det du har gjort. Skruen helt inde ved karburatoren skruer du bare helt i igen, så hovedet flugter med overkanten. Jeg formoder det er den som sidder lige ved siden af en lille studs til en vakuumslange. Denne skrue bruges til at lukke en ekstra luftkanal i karburatoren. Luftkanalen bruges kun hvis bilen er udstyret med air-condition, hvor den forhøjer tomgangen når kompressor til air-condition kobles til. De gamle kompressorer trak ca. 15-16 hk af motoren, så hvis ikke tomgangen blev forhøjet, blev motoren næsten kvalt når man koblede kompressoren til. På nogen modeller er vakuumstudsen erstattet af en lukkeskrue, men åbenbart ikke på din model. Skruen i brønden (lige ved siden af magnetventilen) er tomgangsskruen. Kontrollerer ved samme lejlighed at magnetventilen virker. Når du sætter tænding på skal den afgive et tydeligt klik. Sæt tænding til uden at starte, tag derefter ledningen af magnetventilen og sæt den på igen. Så skal du kunne høre klikket når den lukker. Håber det hjælper dig lidt videre mvh Jes


#1119 jesper • 2003-12-13 10:14

Hej Poul Du efterlyser et Volvo værksted i Kbhs området. Jeg har flittigt brugt Volvo genbrug i Hvidovre (http://www.volvo-genbrug-hvidovre.dk) - så flittigt at jeg en dag på deres hjemmeside så et billede af min egen bil på liften, hvilket dog ikke udløst rabat endnu!. Det er kompetente folk som jeg kun har positive erfaringer med. Jeg tror dog ikke der er de store penge at spare i forhold til et autoriseret værksted (hvorfra de fleste af folkene vist kommer). Som navnet på foretagenet antyder, har de et stort lager med brugte reservedele. Men som sagt, stedet er ikke ligefrem billigt..... Mvh Jesper


#1120 Poul Rasmussen • 2003-12-13 11:27

Hej Alle! Så er historien om startproblemer slut for denne gang. Jeg fik skiftet alt det elektriske og til slut skiftede jeg membranen i karburatoren og fik nye tændrør i (fra Volvo, De var dyre!!) og det virkede. Bilen startede første gang jeg drejede nøglen, og ny kører den igen som en drøm. Mange tak til alle der er kommet med gode råd undervejs. Uden den hjælp var det nok ikke gået. Venlig hilsen Poul Rasmussen.