Tilbage

Dårlige Volvo-kaburatorer ??? (Teknik #899)

Allan Berggreen • 2003-10-07 11:22

Jeg er indehaver af en Volvo 240 DL, Stationcar fra 1988, med en B 230 K motor, og med en kaburator af typen, Solex CISAC. I forbindelse med min søgen efter brugte dele til min kaburator, talte jeg med en mekaniker (vistnok fra et autogenbrug/ophug), som fortalte mig at kaburatorer fra Volvo (i disse årgange), simpelthen ikke virker. Hans erfaringer var at kaburatorerne simpelthen er for dårlige lavet og bruger en helvedes masse bensin (ja det kender jeg til). Han havde meget stor erfaring med Volvo, og anbefalede mig direkte at købe en helt ny kaburator, hvis jeg ville gøre nogen ved bensinøkonomien. Er der nogen her der ved om manden har ret ? - Det er jo en kendsgerning at 240 ikke kører ret langt på literen (min kører 7-9 km/l). Kan jeg overhovedet gøre noget for at få min Volvo til at køre mere økonomisk, uden at skulle investere i en ny kaburator ? MVH Allan Berggreen Det skal hertil siges at det ikke var fordi han forhandlede nye Volvodele, eller fordi han ville sælge mig en ny kaburator. - Han ville blot, som fagmand på området, give mig et godt råd. Han anslog iøvrigt at en ny kaburator ville koste 4-5000 kr.


#901 Jes • 2003-10-07 11:56

hej Ja manden har ret. Solex Cisac karburatorerne og der dertilhørende analog/digitale tændingsanlæg giver tit problemer. Så længe det virker er det meget økonomisk at køre med og 12-13 km/l er ikke unormalt. Karburatoren findes kun på årgang 1987 - 89. Jeg har med succes udskiftet udskiftet hele karburator og tændingsanlæg på B 230K med tilsvarende fra B 230 A, d.v.s. Pierburg karburator og et traditionelt elektronisk tændingsanlæg. Ombygningen omfatter komplet karburator, indsugningsmanifold, tændingsanlæg inkl. strømfordeler, tændspole, chokerkabel, speederkabel, div. rør, slanger m.m. Derefter kører bilen 100 % Mit råd er at du finder en som har forstand på det. Hvis du går til en "tilfældig" ophugger for at købe delene, risikerer du at mangle halvdelen. mvh Jes


#903 Kim Thomsen • 2003-10-07 13:26

Jeg har også en sådan model blot er min en 1987, men karburatoren giver også en del kvaler. Er der ikke andet at gøre end en sådan udskiftning og hvad er prisen ? VH Kim


#904 Allan Berggreen • 2003-10-07 13:30

Hej Jes. Tak for dit svar - så fik vi det opklaret. Har du iøvrigt nogen ide om hvad det løber op i at gøre som du har gjort ? - jeg mener, hvad vil disse (brugte) reservedele ca. løbe op i? Og ... er det ikke dig der sælger brugte Volvodele? (Hebsgaard Automobiler)??! Venlig hilsen Allan Berggreen


#906 Jes • 2003-10-07 17:57

Hej Jo, jeg har et fritids-/hobby værksted, hvor jeg skruer i Volvo, primært 240. Når jeg laver sådan en operation, så koster det i dele og arbejdsløn ialt kr. 1500,-. Med forbehold for evt. ekstra dele i form af tændrør, olieskift, tændrørskabler. Jeg nævner det fordi forudsætningen for at justere karburator rigtigt er at tændingsdelene er i orden, at motorolien er forholdsvis frisk og ikke fyldt med benzinrester m.m. som kan "forstyrre" CO-målingen i udstødningen. Træffes bedst efter kl. 1700 på 98 378952 mvh Jes