Tilbage

Sær opførsel! (Teknik #824)

Lars Vestman • 2003-09-14 11:13

Hej! Min 240 er en m. B230A-motor, Pierburg DVG 175 CDUS-karburator og aut.-gear. fra '85. Igår under en køretur bemærkede jeg, at instrumenterne opførte sig sært. Temperaturen var nede på 1/4, blinklyset blinkede svagt og uregelmæssigt og o.-tælleren svingede op og ned i takt m. blinklyset. Mystisk! Jeg kiggede på sikringerne og fandt at den sikring der hørte til bl.a. instrumenterne ikke fejlede noget. Jeg pillede den ud mens den stod i tomgang, og i samme øjeblik faldt tomgangen til 3-400 o/min.?!? På sikringspanelet står der, at den samme sikring også er for "constant idle system" - ergo var der noget som styrede tomgangen, hvilket jeg ikke var klar over. Min 240 har åbenbart en "solenoid valve" til styringen af tomgangen, men iflg. Haynes er det kun biler m. A/C - hvilket min ikke har. Den er dog imp. fra Schweiz... Det virker ikke som om at den har haft A/C - alt ser normalt ud. Dette forklarer tildels de problemer jeg har haft med den lave tomgang. For den har i lang tid ikke villet holde korrekt tomgang v. varmstart - dog kunne dette "tvinges igennem" ved at jeg enten accelererede hårdt i et øjeblik således, at omdrejningerne kom godt i vejret - eller at jeg dappede hårdt på speederen nogle gange (da det ikke altid lykkes i første forsøg). Kan mit tomgangsproblem, som jeg indtil nu har tiltroet en slidt karb. og/eller evt. dårlige vakuumforbindelser, skyldes denne solenoidventil som er syg eller defekt? Det skal lige siges, at den underlige opførsel har rettet sig efter montering af en ny sikring. Min indtil nu meget pessimistiske tankmåler lader også til at vise mere troværdigt nu...?!? Tomgangen er dog stadig tosset. P.f.t. og m.v.h. Lars Vestman


#826 Jes • 2003-09-14 21:42

Hej På karburatoren på a-motorer (karburator er stromberg cd 175 eller Pierburg dvg 175 cdus)er der øverst på indsugningsmanifolden lige efter karburatoren monteret en magnet-ventil. Nem at finde, da der en ledning dertil (blå). Der skal være spænding på den, når der er tænding på. Når den får spænding kan man tydeligt høre et "klik" når ventilen åbner. Hvis den enten mangler spænding eller er defekt kan motoren ikke/kun dårligt gå i tomgang. Strømmen tages, som du selv nævner, fra samme sikring som til instrumenterne. Kontrollen er simpel: Med tilsluttet tænding (=lys i alle lamperne) tages stikket på magnetventilen af og på. Ved hver manøvre skal ventilen klikke, så er den i orden. Hvis den ikke klikker er fejlen enten defekt magnetventil eller manglende strøm jf. ovenfor. Symptomerne du oplevede med instrumenterne er typisk på manglende spænding, enten pga. dårlig sikring (de irrer pga. kondens fra ventilationen af a-stolpen, faktisk en rigtig møg placering af sikringsdåsen) eller hvis bilen aflader pga. defekt generator. mvh Jes


#827 Lars Vestman • 2003-09-14 22:25

Hej Jes - tak for svar! Ja, det er netop denne magnetventil som tilsyneladende ikke altid fungerer. Mens den havde en korrekt tomgang, pillede jeg stikket ud til denne og tomgangen faldt øjeblikkeligt. Tomgangen steg dog ikke efter at jeg satte stikket tilbage igen. Sjovt du nævner en defekt generator: For nogle uger siden begyndte ladelampen at lyse kraftigere i takt m. omdrejningerne. Jeg skiftede hele generatoren ud med en anden brugt, og det fjernede problemet. Nu er selve pæren v. ladelampen i instrumenthuset dog imidlertid gået, så jeg kan ikke se om der skulle være evt. ladeproblemer nu... Jeg har på fornemmeren, at laderelæet i den "nye" generator ikke er helt i top, da jeg kan høre kabineblæseren stige lidt i omdrejninger når motorens omdr. overstiger ca. 2.000 o/min. - hvilket den ikke plejer at gøre. Og så selvf. det der skete, beskrevet i mit første indlæg. Nå, det er jo en pærevælling af symptomer, men jeg skifter magnetventilen (kun som orig. hos forhandleren?) samt et nyt laderelæ. Så må jeg se om det hjælper. Tak igen, M.v.h. Lars


#828 Jes • 2003-09-15 11:44

Hej igen Hvis du laver kontrollen med at afmontere stikket når motoren kører, åbner magnetventilen ikke igen når ledningen atter sættes på. Sådan er det, hvorfor ved jeg ikke. Kan skyldes trykket i manifolden. Derfor er det vigtigt at kontrollen udføres med tænding på, men standset motor. Med et voltmeter på plus/minus på akkumulatoren skal generatoren lade med 14,2 - 14,4 volt uanset omdrejninger. Afviger den herfra, er der fejl i generator, typisk laderelæ. Laderelæet er indbygget i kulholderen i generator (med undtagelse af modeller før ca. 1978, som har separat laderelæ monteret på højre inderskærm). mvh Jes


#831 Jørgen Bruun • 2003-09-15 21:30

Hej i nogle bil modeller kan generatoren ikke lade ,som den skal hvis pæren til ladelampen er defekt, jeg hved dog ikke om det gælder 240


#837 Lars Vestman • 2003-09-18 10:25

Nå, den kan jeg altså ikke lige greje. Det skyldes selvf. også at jeg ikke er særlig stærk udi det elektriske. Nu får jeg den målt igennem på værksted, og så kan det være jeg ender med en renoveret ombytter. Tak for hjælp! M.v.h. Lars Vestman