Tilbage
Bremsepedal i bund (Teknik #713)
Torben Hansen • 2003-08-08 20:17Jeg har skiftet bremseskiver og klodser på forhjulene. Når bremsepedalen trykkes ned, med motoren slukket, er pedalen hård ca. halvt nede. Men når motoren startes, går pedalen næsten helt i bund - på nær 1-2 cm. Jeg har udskiftet hovedcylindren og alle 4 hjul er udluftet. Men det gav ingen bedring. Kan det være bremseforstærkeren som er defekt? Hvis det ikke er bremseforstærkeren, hvad kan det så være? mvh Torben
#714 Michael Jensen • 2003-08-08 21:07
Jeg tror du har luft i systemet. Prøv at udlufte igen. Du starter med venstre baghjul derefter den øverste på venstre caliber, derefter den øverste på højre caliber, dernæst den bagerste til højre for derefter at udlufte BEGGE de miderste på højre forhjul og derefter begge på venstre caliber. Denne fremgangsmåde er for modeller efter 1977.
#715 Torben Hansen • 2003-08-09 09:27
Jeg har nu skiftet al bremsevæsken efter de forskrifter du angav, men uden resultat. mvh Torben
#717 sebastian neumann • 2003-08-09 11:50
Hej. Hvordan har du udluftet systemet, jeg kan forstå du har brugt den måde beskrevet i et tidligere indlæg, men hvordan ellers, sugede du bremsevæsken ud, havde du en hjælper eller gjorde du det selv med hjælp af de systemer der tryksætter systemet ? Noget jeg har fundet ud af er at hvis de forreste calipre vender omvendt ( ja det kan lade sig gøre - en af mine venner havde gjort det ) eller hvis de to rør til hovedcylinderen vender forkert, så er det stort set umuligt at få det udluftet. Har du fået den rigtige hovedcylinder, der er to forskellige en med rørtilslutning i højre og en i venstre side ? Er du sikker på at den nye hovedcylinder ikke er defekt ( det kan ske ) Var den gamle hovedcylinder defekt, ellers så prøv at smide den på igen, er alle rør spændt ? Det var lige hvad jeg kunne komme på. Mvh. Sebastian
#727 Torben Hansen • 2003-08-11 10:00
Hej Jeg havde en hjælper til at sidde og trykke på pedalen og en til at fylde i beholderen, så væsken er blevet presset ud. Kalibrene har ikke været skilt ad, og den nye hovedcylinder er præcis magen til den gamle. Og før udskiftning af skiver og klodser var der ikke noget i vejen. mvh Torben
#729 sebastian neumann • 2003-08-11 14:34
Hej igen. Det ser jo ud til at det er gjort helt rigtigt. Det jeg vil foreslå dig er, Hvis der altså ikke er mere luft i systemet, at montere den gamle hovedcylinder igen, du skriver jo at før udskiftningen var ingenting i vejen, prøve at udlufte igen og se hvad der sker, er alt i orden, kan det være tætningsringene inde i hovedcylinderen der har vendt sig, alternativt at hovedcylinderen er defekt - det sker jo selv med nye ting. Ellers er mit bedste bud at der er luft i systemet. Hvis bremseforstærkeren er blevet utæt så virker den ikke mere, for normal funktion tjekker du det nemmest ved at pumpe tryk mens bilen ikke er startet, holde tryk og derefter starte bilen. Derefter skal bremsepedalen synke lidt, for derefter at være hård. Mvh. sebastian
#732 sebastian neumann • 2003-08-11 14:43
hej igen. Iøvrigt, lyser den røde bremsefejlslampe ? Eller har du fået skruet ventilen ud og i igen ??? Mvh. Sebastian