Tilbage

Pedalvandring/hovedcylinder (Teknik #4834)

Rene Thorvald • 2013-10-30 10:31

Hej alle. Har et problem med bremserne på min 240 B230A fra 86. Jeg har nu skiftet alle kalibrene på bilen, nye gummislanger foran, alle klodser, halvdelen af bremserørene og nye skiver bag. Har udluftet både etfer den "gamle" og "nye" metode, som beskrevet her på forum og det virker - indtil jeg starter motoren! Pedalen er ganske hård og kontant med slukket motor og tager fat efter bare et par centimeters vandring på bremsepedalen. Men når jeg starter bilen synker pedalen og og det føles som om der er for lidt væske på (beholderen er fyldt op). Under kørsel skal pedalen trykkes længere ned end før med de gamle bremser på. Jeg har kørt ny væske igennem systemet og har luftet ud 5-6 gange nu. Det hele virker tæt og bilen bremser ret godt, men den tager først fat når pedalen nærmer sig bunden. Kan det være hovedcylinderen der er gået? Og hvordan tester man den? Det føles som om den mister tryk når motoren er startet. Træder jeg 2-3 gange når jeg skal bremse bremser den fint. Volvo-hilsen Renë T


#100391 Jens Peter Jensen • 2013-10-30 11:34

Det er hoved cylinderen der er færdig MVH Jens Peter


#100392 Jacob • 2013-10-30 22:15

enig. Den har nok revet en læbe. Det med at du kan pumpe 2-3 gange og så er der fuld effekt lyder meget som en træt hovedcylinder. Kan man ikke få et rep-kit hos spare-parts?


#100394 Rene Thorvald • 2013-11-08 10:32

Hej igen og tak for svar. Er det selve hovedcylinderen eller bare pakningerne? Jeg har set et rep.kit med pakninger hos skruvat.se til 55 kr. Måske kan man prøve med det først? (jeg kan ikke se noget hos Spare-Parts (måske har den været på en gammel prisliste). Jacob: Revet en læbe? er det pakningen eller selve hovedcylinderen? Så vidt jeg kan se i Haynes-bogen er der 5 pakninger i hovedcylinderen. mvh René


#100396 Jacob • 2013-11-09 16:11

revet en af de 5( ? ) pakningner på stemplet i cylinderen. Ikke selve holvedcylinderen. Du kan også overveje en hovedcylinder fra en hugger eller Jens Peter. Helt ærligt. Det er sgu noget nemmere, og ikke ret meget dyrere. Men ellers er der ingen ben i at renovere cylinderen.