Tilbage

Instrumentlys+ aut.gear (Teknik #4492)

Mikkel Poulstrup • 2005-11-19 16:52

Jeg har netop fået min første volvo. En 244 GLE m. B21E-motor. Bilen er desuden udstyret med et meget velfungerende automatgear, samt en dejlig læderstue i sort. Bilen er en årgang 1979 og er generelt i fin stand. Karosseriet er blevet undervognsbehandlet 16 gange i dens levetid. Det eneste sted der er meget rust er i reserverdelshjulsbrønden i begge sider. Desuden skal forskærmene nok skiftes på et tidspunkt. Ellers er der kun enkelte pletter. Men der er et par ting. Der er intet instrumentlys, sikringen er tjekket, den er ok - Hvad kan det være? Sidder der et relæ et eller andet sted der kan være synderen? Desuden kunne jeg tænke mig at få en AW70/71-gearkasse på bilen da bilen tager mange omdrejnínger ved normal kørsel. Jeg regner med at bruge bilen til hverdagsbrug og have den i en del år, så derfor vil jeg gerne have en anden gearkasse på. Passer AW70/71 direkte på motoren? Jeg er godt klar over at der skal en anden kardan på, da gearkassen jo er længere end den originale. Men det er jo nemt, hvis det bare var at skrue den gamle gearkasse ud og derefter montere den nye. Hvad med gearvælgeren? Den skal vel også skiftes. Og ved montering af en anden gearvælger, skal der så også skiftes nogle styreforbindelser til gearvælgeren? På forhånd tak Mikkel Poulstrup


#4494 Jens Peter Jensen • 2005-11-19 17:49

Hej Mikkel Tillykke med din nye gamle Volvo 244 GLE, fin vogn. ang. dit instrumentlys, så er der en dimmer knap til at dreje på, den skal som regel være drejet helt op for at se noget. Hvis den er i top, og der ingen instrumentlys er, så er de 3 pærer der sidder oppe over hovedinstrumentet sprunget alle sammen, eller ledningen er faldet af. ang. automatgearet så kan du roligt købe dig en 3 trins m/OD automatgearkasse, og sætte lige over på din Volvo, men husk at få kardanakselen med, samy OD relæet. MVH Jens Peter


#4497 Mikkel Poulstrup • 2005-11-19 20:15

Jeg har prøvet at skrue op på kontakten for lysstyrken i instrumentbrædtet, uden resultat. Der er hverken lys i instrumtgruppen eller i varmeapp. Hvordan kommer man nemmest ind til pærerne og evt. det stik som der bliver omtalt?


#4498 Jens Peter Jensen • 2005-11-19 21:17

Hej igen Mikkel Når det ikke er lys i noget som helst så tyder det på en ledning er hoppet af, eller dimmerkontakten er defekt. Du kommer nemmest ind til djævelskabet ved at afmontere dit hovedinstrument. MVH Jens Peter


#4499 Johan • 2005-11-19 23:00

Hej. mht. gearkassen: Din BW55 bruger ALT for meget benzin. En AW 70/71 passer direkte på motoren, men du skal have kardanen med. Og hvis den géarkase, du finder er fra 1986 eller senere, skal du også have bagtøjet og instrumentpanelet+ ledninger men. D.v.s: Find en AW 70/71 fra 1985 eller før med speedometerdrev... Derefter er det ikke så svært. Det hele passer, men tager selvfølgelig tid. God fornøjelse! Johan Årman


#4500 Jesper Johansen • 2005-11-20 17:12

Hejsa ven. Jeg vil give Jens Peter ret (som altid) Jeg har selv oplevet at der ikke var lys i min instrumenthus. Og det var dimmerkontakten der var defekt. Jeg har simpelthen "kortsluttet" den i kontakten, så nu er der lys igen. Det er en midlertidig løsning at kortslutte den bagpå. Anskaf din en ny dimmer. Mon ikke Jesn Peter har en til salg? Det er ganske enkelt at kortslutte den bagpå. Der er ikke noget at tage fejl af.


#4517 Mikkel Poulstrup • 2005-11-22 15:29

Hej Jeg har først kigget på bilen idag. Stikket til dimmerkontakten er ikke faldet af. Og jeg har målt på den, og der er ikke strøm til den. Jeg tror at prøver at tage noget strøm fra tændningen, og ser om det ikke virker Mikkel