Tilbage

sløv servo (Teknik #4445)

Amalie Rasmussen • 2011-09-10 16:04

Servoen på min 240 fra 88 er blevet noget sløv måske holdt helt op med at virke. Den er noget tung at dreje med og det er som om man let kommer for langt over i den anden side når man drejer. Det er også svært at holde den i samme position hele tiden på vejen, som om den gerne vil komme lidt i slinger, hvis man ikke hele tiden justerer den med rattet, det er lidt svært at forklare. Kan det mon være pumpen eller er det hele styrtøjet? Og hvad koster det ca i reservedele at skifte? Der er olie på, ser ud som om der gerne snart må komme på, men det er ikke i underkanten. Har aldrig skiftet det og mener ikke vi har efterfyldt selvom vi efterhånden har kørt 25000 km i den.


#100779 Christian Fisker • 2011-09-10 22:02

Hej Amalie Er du sikker på, at der er servovæske i beholderen? Hvis ikke der er det, så fyld på og tjek for utætheder. Dernæst bør du tjekke bærekugler og toplejer i fjedrebenene. Hvis de er dårlige, giver det meget trægt styretøj og bilen kan have svært ved at rette op. Mvh Christian


#100780 Amalie Rasmussen • 2011-09-14 20:57

Tak for svar Ja der er olie på, men fylder lidt mere på så jeg er sikker på det ikke er det. Men hvis der ikke er blevet skiftet noget ved servoen siden den blev født i 88, er det nok ikke noget at sige til at den snart skal renoveres.


#100781 Morten VJ • 2011-09-15 18:20

Prøv at pille remmen af til servopumpen, og se om styreegenskaberne ændrer sig! Jeg tror det ikke!! det er sjældent at en defekt servo giver de symptomer! Slør i bøsninger, forkerte hjulindstillinger, defekte toplejer, er nok under størst mistanke. Selve servo styringen er der sjældent problemer med, og de fleste problemer kan relateres til utætheder. Hvis det er servo delen der driller så bør man først forsøge at gennem skylle systemet med frisk olie. Til dette kræves 3-4l olie til servoen. et kar, og en stor tragt, og minimum en hjælper. Returslangen til beholderen afmonteres og føres ned i et kar, studsen på beholderen blokeres. Den store tragt sættes på påfyldningen. De 3-4 dunke med olie åbnes og sættes et sted hvor det er nemt at nå!!! Hjælperen sættes ind bag rattet. Og du står klar med olien. Motoren startes og hjælperen drejer rattet fult ud til højre og venster. Imend du kaster den friske olie ned i tragten. Det går meget stærkt!!! Efter den 3 liter stoppes motoren, og man efterfylder med den sidste dunk. MVH Morten


#100782 Jens Peter Jensen • 2011-09-15 23:33

Hej Amalie & Morten Jeg er ikke enig i dine synspunkter Morten, husk på 23 år gammel Volvo, jeg har skiftet masser af totalt opslidte servo tandstænger og også defekte servo pumper. Så, Amalie du skal nok have skiftet servo tandstangen eller servo pumpen, det er mit bud. MVH Jens Peter


#100783 steen damsgaard • 2011-09-16 12:18

Goddag Alle Hvorfor nævner I ikke et tørt / trægt kardanled, det kan det lige så godt være, og er jo ganske meget billigere at udskifte. Altså pøs noget VD 40 eller andet tynd olie ud over de to kardanled, bliver den let og god i styretøjet af det, så er det i et af dem fejlen er. Kører selv med olieret nederste kardan, og har gjort det et år nu virker fint. Er der ikke ratslør, er kardanledet ikke defekt men bare tørt for smørelse. Med venlig hilsen Steen Frederikssund


#100784 Jens Peter Jensen • 2011-09-16 16:12

Hej Steen Det er rigtigt, det nederste kardanled bliver ofte stift, (og kan sommetider reddes ved at smøre det) men jeg gik ud fra de syntomer Amalie forklarede i sit spørgsmål, og disse tyder ikke ligefrem på stift kardanled, men defekt/opslidt servo eller defekt servopumpe. MVH Jens Peter


#100785 Amalie Rasmussen • 2011-09-16 18:19

Hej. Har fået fat i en expert som har kigget på den og både Steen og Jens Peter har ret:-) Kardanledet var tørt og er nu blevet smurt, det har hjulpet lidt kan man mærke. Men tandstangen skal også skiftes. Er glad for det ikke var værre end det:-)