Tilbage

HJÆLP! Tandstang! (Teknik #4363)

Johan Årman • 2005-10-21 16:27

Hej. Jeg har fået et problem med min "nye" tandstang på min 245 1986. Den kommer fra en 264 fra '79, og er den gamle type i støbejern. Jeg har fået at vide, at den er stærkere end de nyere. Den har da også virket upåklageligt indtil i sidste uge, hvor den begyndte at trække voldsomt til venstre. Jeg har løftet bilen op og startet motoren, og så snart motoren går, drejer hjulene straks helt til venstre. Jeg har efterfølgende fået det råd, at jeg skulle tage slangerne fra pumpen på tandstangen af og puste noget trykluft igennem, da det nok var en ventil, der sad fast. Dette har jeg gjort, men da jeg alligevel lå under bilen skruede jeg de to bolte, der sidder henholdsvis til højre og venstre på tandstangen af. Boltene sidder på forsiden af tandstangen lige ved siden af de rør, der går langs tandstangen. Jeg ville samle det hele igen, men nu kan jeg ikke få den højre på igen! Bolten er ca 4 cm. lang og har kun gevind på en lille del. Resten er bare en rund pind. Det virker som om, at jeg ikke kan få bolten langt nok ind, til at den kan få fat i gevindet. Hvad skal jeg gøre?! Venlig hilsen En frustreret Johan Årman


#4374 kim • 2005-10-22 21:11

har du tjeket gevindet?? alså prøvet med bolten alene?? har du prøvet at sætte den på i den side hvor det driller FØRST.??


#4375 • 2005-10-22 22:59

Tak for rådet, Jeg fik bolten på plads, men det hjalp desværre ikke på problemet. Den drejer desværre stadig til venstre. Jeg skifter tandstangen i næste uge. Men det var da forsøget værd... Venligst Johan Årman


#4376 kim • 2005-10-22 23:44

en af mine venner kørte på et tidspunkt en pegeot boxer. ladvogn. hvor hans servo flere gange stod af.... på hans vogn var det pumpen der fejlede alle gangne.. kan du evt. skifte pumpen? evt. prøve at slå den fra? pille remmen af og så køre en tur.. den blir´meget tungere MEN så kan du konstatere om der er pumpen eller tantstangen der er problemet...


#4377 Jes • 2005-10-23 09:14

Hej På de ældre modeller af servo-tandstænger til 240, kan trykket justeres højre-venstre. PÅ selve tandstangshuset, hvor ratakslen går ind i tandstangen er der et dæksel (vendende fremad). Dækslet sidder med 2 bolte. Inde bag dækslet er en møtrik (mener en 16 eller 17 mm top passer). Skru møtriken af. Derefter komer en skive til syne. Skiven er med tapper. Den ene af tapperne er bøjet så den "låser" en aksel med udfræsning. Fjerner du skiven, kan akslen med udfræsningen drejes. Det er den der justerer trykket højre - venstre. Find ud hvilken vej den skal, lås den med "tap-skiven" og spænd møtrikken. Du skal nok prøve et par gange før du har fået justeret trykket korrekt ind. Det er ikke usædvanligt at trykket ændrer sig når en ældre tandstang har været afmonteret. Ovenstående fremgår også af ældre udgaver af Haynes manuel til 240-serien. mvh Jes


#4379 Johan Årman • 2005-10-23 15:01

Hej. Tak for rådet Jes, men nu er stemplet i højre side også blevet utæt, så den hælder al olien ud. Og det går ret hurtigt, så det er nok en god idé at udskifte den, eller? Johan