Tilbage

stramme forhjulsleje med hjul på (Teknik #4282)

jørgen storm • 2005-10-13 09:38

er ovennævnte muligt, eller skal man have hjulet af ? Jeg har rykket i forhjulene (holdt fast ved pos "kl. 12" og "kl 6"), og de kan rokkes lidt. Hvis det er muligt at stramme med hjulet på hvordan ved jeg så at jeg har strammet tilpas (ikke for meget og ikke for lidt) Hvis det skal af hvordan ved jeg så at det er strammet tilpas. Når det er strammet tilpas skal man så kunne dreje bremseskiven med hånden ? hvis ja skal den løbe stramt eller super let? vh. jørgen storm


#4283 kent skovsen • 2005-10-13 10:11

De gange hvor jeg har skiftet forhjulslejer har jeg spændt det således at ikke går for stramt og ikke for let.nvh Kent


#4284 Johan Årman • 2005-10-13 11:43

Hej. Jeg mener, at du skal have hjulet af, da du ellers ikke kan få splitten ud. Jeg har normalt taget møtrikken ud, taget lejet ud og sat nyt fedt i. Herefter har jeg strammet lejet helt til, så alt sad på plads, hvorefter jeg har løsnet det igen og strammet det så meget til, at det kan dreje frit rundt. Der må ikke være slør, men det må heller ikke sidde så stramt, at der skal kræfter til at dreje det. God fornøjelse. Johan Årman


#4285 Storm • 2005-10-13 14:52

Findes der virkelig ingen præcise guidelines ? Jeg har set følende på et Opel-site Den skal spændes med 50nm, spændes 60grader, løsnes, spændes 30nm, spændes derefter 90grader Findes der ikke lignende desinger for en Volvo 240 ?


#4287 ken søgaard • 2005-10-13 16:33

Hej Jørgen. tag låsesplitten af og spænd hjulet på igen.Løsn derefter møtrikken,bank øverst på hjulet,på lyden kan du høre at der er slør,så spænder du langsomt imens du banker hurtigt på hjulet. Når den løse dunkelyd er væk, mærker du efter om sløret er væk.Du kan eventuelt give den et lille nyk mere,så skulle den gerne sidde lige i øjet. (Hvis det da ikke er bærekuglen det er galt med) mvh, Ken Søgaard.


#4288 ken søgaard • 2005-10-13 17:44

Hej Jørgen, rettelse/skrivefejl. Når den løse dunkelyd er væk,giver du den et lille nyk mere. Den skal jo heller ikke være for løs. sorry. mvh Ken.


#4290 René Østergaard • 2005-10-13 20:56

Såfremt alt andet i hjulophænget er i orden, plejer det at være nok at sætte en fastnøgle på møtrikken, som er løsnet så den går frit, og lade nøglen falde naturligt indtil den selv stopper. Hvis al sløret er væk, er dette RIGELIG forspænding. Strammes hjulejet for meget, vil det overophede, og i værste fald blokere. Men eftersom der tilsyneladende kun er slør kl. 6 og 12, men ikke kl. 3 og 9, skal du nok rette opmærksomhed på enten tårnlejer eller bærekugler.