Tilbage

Bremse type? (Teknik #3814)

Ken • 2005-07-14 20:12

Hej alle, hvem kan fortælle mig hvilke typer bremser min bil er onteret med? På servicelabelen står der, at bremser er af type 1 Girling for og bag. Hvad betyder dette? Hvad er det med ventilering? På forhånd tak Ken


#3816 Jens Peter Jensen • 2005-07-14 20:56

Hej Ken Jeg kan se at du har stillet lidt spørgsmål, de er allesammen lette at svare på, måske er du NY Volvo 240 ejer, men vi tager et spørgsmål ad gangen, her på dette forum skal alle have et ordentlig svar, selv om de er novicer. Din Volvo kan være monteret med 2 slags bremsetyper, den ene er Girling, den anden type er ATE. Man kan ikke se hvilken type du har monteret før man har bremsekaliberen i hånden eller kigger efter på bilen. Ventilerede bremseskiver er KUN på forhjulene. MVH Jens Peter


#3819 Jens Peter Jensen • 2005-07-14 21:14

Hej igen Ken Husk! At, hvis du en anden gang stiller spørgsmål i dette forum, at oplyse hvilken Volvo 240 du har + årgang & model Så, er det meget lettere at svare på spørgsmålene. MVH Jens Peter


#3822 Ken • 2005-07-14 21:26

Hej ... tak for din venlighed. Min bil har jeg haft i lidt over 2 år nu, men har desværre ikke en pind forstand på biler. Jeg har ikke haft større probs med den, men nu kommer synet og da den er begyndt at "hugge" ved nedbremsning, går jeg udfra, at det er bremserne der skal skiftes. Det er iøvrigt en 245 GL, model ´88, 230F-motor, M47-gearkasse. Det er lykkedes mig (bla. v.hj.a. denne hjemmeside) at få tydet ID-pladen og servicelabelen. Tak igen for din hjælp Ken


#3824 Malnitz • 2005-07-15 12:46

Jeg havde samme problem med mine bremser. De huggede når jeg bremsede og det kunne specielt mærkes ved lav hastighed. Jeg skiftede skiver og klodser og så forsvandt det. Selv om jeg var betænkelig ved at gå igang med at lave bremser (idet de udgør min livsforsikring når jeg kører) må jeg indrømme at det var super nemt. Jeg er sikker på at der er flere indlæg om bremseskiftning på sitet, så det er bare at søge og du skal finde masser af information.


#3826 René Østergaard • 2005-07-15 15:24

Du kører helt sikkert med ventilerede skiver foran. Det gjorde de fra '86 og opefter på DL og GL. Du kan se forskellen på Girling og ATE ved at Girlingerne bruger små låseklips (Hårnåle) for at holde monterings pindene inde, hvor jeg tilgengæld mener ATE er dem som holder sig selv inde. Det er ikke noget du må hænge mig op på, da jeg på ingen måde er sikker på det, men mener det er sådan. =]


#3885 Ken • 2005-07-26 22:08

Hejsa, bare lige en afrunding: der viste sig at være Girling-bremser. Og det med den lille hårklips var også korrekt. Og den hugger ikke mere efter skift af skiver/klodser foran. Tak for hjælpen til alle der svarede. mvh Ken