Tilbage

slid på bære/styrekugler + bøsninger (Teknik #3580)

Malnitz • 2005-05-31 13:38

Jeg har lige fundet ud af at de rystelser jeg har kunnet mærke de sidste to år (ved hastigheder over 80 km/t) skyldes dårlige dæk (jeg har opdaget det ved at skifte hjul mellem mine to 240’ere). Nu er mit spørgsmål: kan ophænget have taget skade af sådanne rystelser (har kørt ca. 30kkm) ? Grunden til at jeg spørger er, at den 240 jeg skiftede fra stadig ryster ganske lidt (pga. slør ?) og at den 240 jeg skiftede dækkene til ryster voldsommere end den anden 240 (pga. ”manglende” slør der kan optage rystelser???) Hvis ja hvad er det så mest sandsynligt der har taget skade bærekugler, styrekugler, bøsninger…. Hvordan ser man om bærekugler, styrekugler, bøsninger er slidte ?


#3583 Jens Peter Jensen • 2005-05-31 21:14

Hejsa Hvis bøsninger har taget skade, kan man som regel se det ved at tjekke dem visuelt, eller ved at presse dem med en lille garage-donkraft, hvis det siger "klonk" skal de skiftes. Ang. bærekugler, så hejs forenden af Volvoen op midt på forbroen, således at begge forhjul er fri af underlaget. Tag ved hjulene op og ned og træk og skub med fuld kraft, hvis det siger "klonk" så er bærekugler finito. Sænk Volvoen ned igen og løft ét hjul ad gangen, og tag fat i dækket for og bag og træk til, kommer der en klunkende lyd er styrekugler finito. Det kan måske være en god ide at afmontere forhjulene først og efterspænde forhjulslejerne inden denne operation. Tag splitten ud af navet og spænd skruen medens du drejer bremseskiven, når du ikke kan dreje bremseskiven mere, så løs bolten lidt og sæt splitten i igen. Håber du kan bruge dette svar. God fornøjelse! MVH Jens Peter


#3585 malnitz • 2005-05-31 21:58

Om jeg kan bruge dit indlæg ... i særdeleshed ! Hvad mener du med at presse bøsningerne med en donkraft ? Når jeg kører over vejchikane siger det klonk fra venstre forhjulsophæng, så jeg formoder at det er et eller andet der skal skiftes. Ud fra det du skriver er det enten bærerkuglerne eller bøsningerne. Jeg har checket prisen på at skifte alle bøsninger, bærekugler og styrekugler i forhjulsophæng og baghjulsophæng og det ser ud til at kunne gøres for cirka 1000,- (www.spare-parts.dk). Det er jo ikke så galt, måske er det den "nemmeste" løsning. Jeg har også fundet en vejledning til at lave et presseværktøj til skift af bøsninger (http://www-ese.fnal.gov/people/wilcer/volvo_trailing_arm_bushing_tool.htm) Hvor lang tid holder de omtalte dele (bærekugler, styrekugler, bøsninger) egentlig ?


#3588 Jens Peter Jensen • 2005-06-01 08:03

Hej igen Jeg mener at, hvis du ikke kan se noget på bøsninger visuelt, så kan du tage en lille træklods og sætte imellem donkraften og bærearsbøsningen og presse lidt, og kommer der en grim lyd er den gal. Men det du beskriver med "klonk" når du kører over vejbump, tyder på bærekugle. Prøv også at kontrollere om den store skrue foroven i fjederbenet(den der holder støddæmperen inde i fjederbenet) ikke har løsnet sig, for hvis den har det, kan det være den store støddæmper inde i fjederbenet der sidder løs, og frembringer den grimme lyd når du kører over vejbump. Men jeg tror nu mest på at det er bærekuglen. MVH Jens Peter


#3595 Hans • 2005-06-01 20:25

Hej. Jeg har samme problem, og har lige fået afbalanceret min 17" alufælge, men har ikke hjulpet ryster stadigvæk, kan det ikke være en stabilisator arm foran (kødben)????


#3598 Jens Peter Jensen • 2005-06-02 08:37

Til Hans Når du har fået hjulene 0 stillet, så er fejlen jo ikke der.Og må som du nævner findes andensteds. Det er meget usandsynligt at det er stabilisatoren, (de går meget sjældent i udu)men det kan være forbindelsesstangen der går fra stabilisatoren og ned på bærearmen, det er billigt at udskifte disse. Du nævner "kødbenet" og hvis det skulle være der fejlen ligger, så skulle rystelserne være i rattet og ikke i bilen. "kødbenet" har 2 kardanled og de typiske fejl i dem er enten slid (slør) eller rustet fast i én af leddene. Prøv at gå de forslag igennem som jeg nævnte i mit første svar MVH Jens Peter