Tilbage

hjælp søges? 760 gle (Teknik #3472)

kim • 2009-06-29 13:56

hej volvo-folk..jeg har problemer med tomgangen,når gearvælgeren står i netraul eller pakering,så stiger omdrejningerne, går op og ned,fra 950 til 1800 omdrejninger,der er ikke noget galt,når den står i d "drive" og jeg har foden på bremsen.??jeg har også problemer med gearkassen,når jeg skifter fra drive til reverse kommer der en klonklyd,også imellem de andre gear,ved ikke hvor meget den har kørt,men kan det hjælpes med justering,eller noget god oile?? på forhånd tak..m.v.h.kim.


#100404 Martin Odgaard • 2009-06-29 16:13

Hej Kim Start med at få styr på tomgangen. Der kommer "klonk" lyde ved skift, hvis den står for højt i tomgang, hvormed konverteren jo begynder at lede moment til gearkasssen, som når du giver lidt gas. Så når du får den til at gå pænt i tomgang, så skifter den sikkert også pænt. Mvh. Martin


#100405 kim • 2009-06-30 09:47

hej martin. tak for hjælpen,det vil jeg prøve at gøre,håber at det også hjælper på klonklydene ved gearskift. men da jeg ikke ved, hvordan man får styr på tomgangen, så er der nogen herinde,der kender et godt værksted. mvh.kim


#100406 Johan Jargil Årman • 2009-07-01 22:19

Hej. Hvilken årgang er din bil? Er den med V6-motor? Venligst Johan Årman


#100407 Johan Jargil Årman • 2009-07-01 23:01

Hej igen. Ud fra din søgen efter en instruktionsbog og lygter til en årg 88, går jeg ud fra, at din bil er herfra. Såfremt bine er en sedan med multi-link, hvilket den nok er, da der ikke solgtes mange herregårdsvogne af denne bil, er dine problemer nok følgende: 1: Du har en B280F-motor: Det er sikkert din luftmassemåler, den er gal med, Er den ikke i orden, vil din tomgang ikke køre ordentligt. Men køb en Haynesbog, der kan du læse mere om det. 2: Dine klonklyde kommer sikkert fra bagtøjet. Din bil er forsynet med Multi-Link-bagaksel, der betyder, at den har uafhængig affjedring på baghjulene. Fikst, men der er en helvedes masse bøsninger, der kan blive slidte... Dit problem er sikkert, at den øverste bøsning ovenpå selve differentialet er i stykker. Så vil klumpen bevæge sig op og ned når du enten sætter bilen i D eller R eller henholdsvis giver gas eller slipper speederen. Skift bøsningen og problemet er sikkert væk. Jeg skal selv i gang med selvsamme operation på min 760 GLE 1989 i morgen. Venlig hilsen Johan Årman 760 GLE 1989, 780 1987


#100408 Søren Steen Andersen • 2009-07-02 11:32

Hej, Jeg har periodisk haft det samme i min B280E 1987. Ved en tilfældighed opdagede jeg, at det var multistikket ude ved luftmassemåleren. Når det er galt pendler den konstant op og ned i tomgang og blandingen er helt forkert. Kan også mærkes ved kørsel. Prøv at rokke ved det flade, gummiisolerede multistik på siden af luftmassemåleren (nem at komme til). Hilsen Søren


#100409 kim • 2009-07-03 09:43

hej johan,da jeg købte bilen,stod der at det,var en 88, men da jeg kom hjem og,kikkede nærmere efter,var den fra 29-10-87,men jeg mener,at det var der de skiftede årgang.så jeg ved ikke,om den har multi-link,og jeg kan se på en lille metalplade,på venstre forskærm,at det er en B280E,meeen da jeg købte bilen,fulgte der et lille hæfte med,hvor der står(tror jeg nok)at den har fået skiftet motor i 1996,men jeg tror ikke det er en B280F,men det er en v6,og sikken dejlig kørefornemmelse,og lækker lyd.Og du har fuldstændigt ret,jeg har de problemer,du beskriver, når jeg sætter den i D eller R,og giver gas eller slipper speederen,kommer der en klonk lyd,og det kunne jeg rigtigt godt tænke,at få lavet.Så du må give en tilbage melding,når du har lavet det.mvh.kim..PS.er det svært at de bøsninger?


#100410 kim • 2009-07-03 09:48

til johan,der skal selfølgelig stå,om det er svært at skifte de bøsninger,og hvad det evt.koster..hilsen kim.


#100411 kim • 2009-07-03 09:51

hey søren,jeg vil prøve at kigge på stikket,ved luftmassemåleren,håber det hjælper,på forhånd tak for hjælpen.mvh.kim


#100413 Johan Jargil Årman • 2009-07-03 21:12

Hej Kim. Hvis din bil er fra oktober 1987, er det en 88-model. B280-motoren lå i 760 fra årsmodel 1987, altså fra efteråret 1986. I givet fald har din bil Multi-link-bagaksel. Det kan hurtigt afgøres: Er din bil med den nye front? Hvis ja, har den multi-link. Man kan selvfølglig også kravle ned under bilen og se, om den har stiv bagaksel... Har den ikke det men derimod to langsgående svingarme og en masse andre svingarme, har den multi-link... Min egen 760 er fra 1989 og har B280F-motor med katalysator. Min 780 fra 1987 har B280E, så det kan sagtens passe, at din 1988 har en E-motor. Eneste forskel er, at din bil har EGR-system og ingen kat. Nu til problemerne med din bil. Jeg er netop kommet hjem efter at have færdiggjort min 760. Jeg har arbejdet med volvoer i 10 år nu og skruet en hel del på min gamle 240 og senere på forskellige 700-modeller. Jeg vil selv begegne mig som en habil hjemmemekaniker med god forstand på Volvos 80'ermodeller. Arbejdet tog mig 2 hele dage fra kl. 09.30-20 og arbejdet bestod i følgende: 1. dag: Adskillelse af bagvognen. Det skidt sad GODT fast... 2. dag: Afrensning af rust på øvre og nedre bagbro samt grundmaling af disse. Afrensning af alle bolte og møtrikker samt alle dele. Udtagning af den gamle bøsning og isætning af den nye (ikke nemt, hvis du ikke har specialværktøjet til denne ene bøsning eller en hydraulisk presse. Jeg var opfindsom med noget træ og nogle skruetvinger...) isætning af hele møget, prøvekørsel og oprydning/rengøring af værksted. Selve bøsningen kostede et par hundrede kroner hos Volvo. Jeg kan ikke rigtig huske det, da jeg købte den for laaang tid siden.. Resultatet: Inten klonklyde eller rusk fra undervognen mere! Dejligt!!! Det var besværet værd, men hvis du ikke har prøvet at skrue på en bil før eller har både et topnøglesæt med høje og lave toppe, et ordentligt sæt ringgafler og en i øvrigt velassorteret værktøjskasse, ville jeg ikke begive mig ud i projektet. Skriv gerne om, hvad du finder på! Venligst Johan Årman


#100415 kim • 2009-07-05 23:45

hey johan, du har ret,jeg har ikke skruet på biler før,kun småting,så det projekt vil jeg ikke,begive mig ud i.Så jeg tror jeg finder mig et værksted,der kan lave det.Er der et godt værksted,du evt. kan anbefale??? hilsen kim.