Tilbage

245GLE - Død under kørsel (Teknik #3438)

Jesper Hoås • 2005-05-14 17:55

En lille historie fra det virkelige liv med en gammel (undskyld: Ældre) bil: Undervejs vej på job dør bilen (245GLE - B230E - 1989) uden varsel. Overhovedet ingen reaktion under hjelmen - men jeg kan nå at lande bilen i en buslomme. Heldigt, ik'? Jeg kontrollerer sikringer (spec. til benzinpumpen, som jeg tidligere har haft lidt bøvl med) og ledningerne til tændspole samt hvad man sådan ellers kan rykke i i vejkanten når man ikke har nogen særlig god ide om, hvad der er galt. Og bilen kan selvfølgelig stadig ikke starte. ...Den blev kørt hjem af Dansk Autohjælp. Og redderen fortalte, at der ikke var gnist på tændrørene. Så søger jeg i dette forum efter lignende historier, og finder én, hvor benzinpumperelæet er synderen. Jeg mener at forstå, at relæet også styrer primærstrømmen til tændspolen. Så Dansk Autohjælps melding om ingen gnist kunne jo nemt være rigtig. Og da jeg heller ikke kunne høre benzinpumpen under startforsøg... Tager hatten af benzinpumperelæet (det originale fra 1989) for at se, om der er tegn på en brændt spole el. lign. Det var der ikke. Men når jeg satte relæet på plads (uden hætten) og satte tænding på, og trykkede polerne på relæet sammen, kørte benzinpumpen (prøvede ikke også at starte - dumt?). Jeg får fat på et nyt benzinpumperelæ (kr. 615,- ved kasse 1 hos Volvo, de lå nærmest!) og sætter det forventningsfuldt i. NUL reaktion. Jeg har så senere fundet ud af, at sammenhængen mellem tændspole og relæ kan være omvendt, så det måske er primærstrømmen til tændspolen, der trækker relæet...? Prøvede derfor med en ny tændspole - også uden nogen virkning. Og nu har jeg altså ikke råd til at skyde med spredhagl mere... Hjææælp!