Tilbage

nye skiver bliver varme (Teknik #3413)

Peter Hansen • 2005-05-10 19:19

Hej, Jeg har lige skiftet skiver, klodser og bakker bagpå. Nu har jeg kørt 100 km (heraf kun 20 på motorvej v. 110 km/t) og kan se at den venstre skive har ændret farve (brunlig) på den inderste aksiale del (dvs. der hvor bakkerne ligger an mod skiven). Jeg har mærket på begge skiver efter at have kørt hjem fra arbejde i dag (16 km v. 90km/t) og den venstre (den der har skiftet farve) var så varm at jeg hurtigt trak hånden til mig, den højre (som ikke har sikftet farve) var varm, dog ikke så meget at jeg trak fingeren til mig. Jeg formoder at bakkerne i den venstre side ligger an mod skivens indre del. - Hvordan skirer man at bakkerne er kommet så lange ind at de ikke ligger an mod skivernes indre del - Må skiverne i det hele taget blive varme ? - Kan man placere den mekanisme der aktiverer bakkerne forkert (jeg bemærkede at den havde en pil - skal den pege med eller imod omløbsretningen) - Kan skiverne nå at være blevet skæve af 100 km's kørsel ? venlig hilsen, Peter Hansen


#3414 Jens Peter Jensen • 2005-05-10 20:07

Hej Peter Det der er sket for dig er helt almindelig. Når du har som du siger skiftet skiver, klodser og bakker (håndbremsen), så er der ingen fejl på det. Men det der sker når du i 1-2 år har slidt de gamle klodser op, så har de 2 stempler i hver kaliber arbejdet sig længere og længere ud, og fået en "hvilestilling" der er længere ude, og med bare en lille revne i den gummikrave der er rundt om stemplet, så kommer der vand ind og danner rust. Det du gør er at du tager hele kaliberne af, og skiller kaliberen ad, og renser dem (stemplerne ud) smører med bremsevædske og stemplerne i igen, og så tror jeg du er over det problem. Jo, bremseskiverne må godt blive lidt varme, men ikke glødende. Den pil du har set på aktiveringsfidusen til håndbremsen betyder ikke at det er den vej bremsen går. Men betyder OPAD, pilen skal pege opad ved montering. Håber du kan bruge mit svar! MVH Jens Peter