Tilbage
Vdr. bensinforbrug (Teknik #22)
Flemming • 2002-08-10 10:24Min gamle 244GL fra 1984 med platintænding, gik ved normalkørsel ca. 9,6 Km/L. Dette er forbedret væsentligt ved at montere en el-blæser i stedet for den store temperaturstyrede originalblæser. Nu går den ca. 12-12,5 Km/L. en forbedring på omkring 25%. Jeg skal indrømme at jeg kører "pænt", men har ikke 100% nøjagtigt fået kontrolleret det på langture endnu. For de der vil prøve at gøre det samme, er opskriften her: Find en blæser med en vingediameter der er så stor som muligt, helst så den dækker hele klerdiameteren. Monte`r den få milimeter fra køleren, så størst muligt "Sug" opnås. Pas på at den er så fast monteret, at den ikke kan vibrere, og dermed måske kan gå i køleren og beskadige den. Jeg købte en el-termostat til en "Golf" med en start temperatur på 97 grader, den starter sugeren når varmemåleren står ca. 10 mm over vandret, dette er muligvis lidt for sent, så hvis man kan få en termostat med en lavere starttemperatur, kunne det måske være en fordel. Så tager man et kort stykke rør med 4-5 mm godstykkelse, der passe til den nederste kølerslanges indvendige diameter + et par mms overstørrelse, så slange "klemmer" når den sættes i. Dernæst bores/ slibes et hul i røret, der passer til gevindets størrelse på temperaturføleren. Så køber man en stor møtrik hos den lokale "Møtrikforhandler" der passer til følerens gevind. Denne svejses så på røret. Husk at det ikke skal være en "Husmandssvejsning", den skal være tæt og kunne holde til kølertrykket. På rørets ender, der hvor slangerne skal monteres, svejses en "Vulk" som slibes pæn rundkantet, så den ikke baskadiger slangerne. Årsagen er at slangerne under tryk, muligvis kan glide af røret. Slangerne skal monteres så "vulken" sidder således at spændebåndene forhindre at slangerne glider af. Det hele styres af et alm. lysrelæ. Som ekstra sikkerhed, har jeg monteret en manuel startkontakt med lysadvisering, så man ikke glemmer at slukke for den, dette kan anbefales, hvis man skulle komme til at holde i kø i flere timer på en motorvej i Tyskland i 40 graders varme, og skulle dette ikke være nok, kan man tænde for det normale varmeapperat. Af sikkerhedsgrunde, har jeg monteret fødestrømmen, uden om startnøglekontakten, så selv om nøglen er taget ud, vil systemet køle videre indtil at føleren selv stopper blæseren. Der er selvfølgelig monteret særskilt sikringegruppe til blæsersystemet. Systemet er " prøvekørt" i ca 1/2 år, og under normal kørsel, starter blæseren slet ikke, heller ikke på motorvej med 130 Km/t. fartvinden er det afgørende. En rigtig varm sommerdag, blev jeg p.g.a. et andet traffikuheld på motorvejen,nød til at holde stille i ca. 1/2 time, med motoren igang, her blev det nødvendigt at tænde for kabinevarmeblæseren, for at klare den, men dette skyldes at den blæservingediameter som jeg har kuner på ca. 30 cm. Den bliver skiftet ud, når den rigtige diameter viser sig. Men under denne halve time, var der flere "Nye Biler" der måtte ud i vigesporet, med dampende kølere, men VOLVOèn, den klarede det. Skulle der være noget jeg har glemt, kan andre bygge videre på min historie, og undskyld den lange "Roman". Flemming.