Tilbage

Alarmlamper "gløder" i 245 fra 1989.... (Teknik #2091)

Peter • 2004-08-16 08:19

Hej. Vores Volvo 245 fra 89 laver lidt el-knuder. Symptom: Alarmlamperne (pærefejl, ladelampe, håndbremse og bremsefejl), er begyndt at gløde svagt. Der er intet at bemærke på bilen i øvrigt, den køre fint, og mangler ikke strøm til hværken lygter, tænding el.lign. Trækker man håndbremsen, så lyser denne kraftigt, og de andre lyser også en lille smule kraftigere....... Sætter man nøglen i og kun drejer over til lige inden bilen starter, så lyste ale lamper førhen (svjh), men nu lyser kun olielampen, og evt. håndbremselampen (hvis denne er trukket), de andre lyser kun meget svagt. Der må vel mangle stel i instrumentbrættet, men hvordan finder man precis den fejl ?? Og kvordan kan det mon gå til at fejlen kommer lige på en gang ?? Dårlige forbindelser plejer da at være noget som udvikler sig over tid ?? Man kunne sikkert sagtens fikse det ved at lægge en ny stel-forbindelse, men hvis man repererede de orginale der hvor fejlen er, så ville det nok være at fortrække. :-) Mvh. Peter


#2094 Jesper • 2004-08-16 21:00

Jeg har oplevet samme symptomer, og det viste sig at være ledningerne ved generatoren, der var gnavet lidt igennem under motoren, så isoleringen var halvvejs væk - og det gav en smule kortslutning. Nogle gange meget, nogle gange mindre. Når alle lamperne begyndte at lyse, holdt bilen samtidig op med at lade, kunne jeg se på voltmeteret. Lye ledninger ved generatoren løste problemet. Men måske er det bare en sikring, der er dårlig. Prøv at tjekke sikring nummer 8 (tror jeg nok), der vist hører til instrumentbordet. Ved en anden lejlghed, hvor jeg skiftede denne sikring og rensede kontakterne, den sidder i, begyndte min benzinmåler at virke igen, efter den i en periode havde målt helt hen i skoven. Om det så var på grund af en dårlig sikring, skal jeg ikke kunne sige, men den virker nu igen fint og måler meget nøjagtigt. Forleden virkede bremselyset pludselig ikke, og det var også en sikring, der var blevet træt - og i det hele taget sidder sikringerne vist et sted, der med tiden kan blive lidt fugtigt og anløbent. I hvert fald efter 15-20-25 år! mvh Jesper Johansen


#2099 Peter • 2004-08-17 17:37

Hej Jesper, tak for svar. Jeg vil kikke på ledningerne fra generatoren, da min bil idag har brugt det sidste strøm på batteriet, kunne det lyde som om at problemet er tilsvarende det som du beskriver.... :-) Jeg har intet voltmeter, så jeg har ikke overblik over hvornår den er stoppet med at lade. Jeg har forresten kørt over 100km siden at lamperne i instrumentbrættet begyndte at gløde, og det med både lys, rudevarme, ventilator osv. når det har været påkrævet...... Jeg skal ud og kikke nu, og så melder jeg tilbage om resultatet. Mvh. Peter


#2100 Emil J • 2004-08-17 17:51

Har faktisk prøvet det samme i min 240 Der lyste næsten alle lamper i intrumentbrættet også ganske svagt. Det var bare laderelæet i generatoren der var gået! Det koster heldigvis ikke en bondegård, og man kan da skifte det selv! V.H Emil J PS: Køb et lille multimeter til 50 kr i harald nyborg! Det er guld værd når man skal tjekke det elektriske i bilen! ;)


#2123 Peter • 2004-08-23 07:48

Hej. Ja så sendte vi den på værksted..... Vi har fået at vide at: 1. Et par ledninger fra instrumentbrættet var kortsluttet, og er nu udskiftet. 2. Følgeskade af kortslutningen: Generatoren´s steldiode er slået i stykker pg.a. kortslutningen, dette kunne repereres, men vi har valgt at få en ny generator i stedet, da prisforskelen på en reperation og en ny var til at overse. Bilen er nu hjemme igen, og alt fungere perfekt. Mvh. Peter


#2603 Johnny Ramm • 2004-12-31 01:42

Hej. Fik pludselig samme problem i min 244 fra 87. Generatorkul (Bosch 55 A) var nedslidte. Ned til Autoelektriker med regulatormodul som kul sidder på. Lidt under 100 for 2 nye kul og lidt over 100 for at han også loddede dem på (mener forskellen var 45,-), så jeg gad ikke selv "bøvle" med at lodde dem i (kan sagtens lodde selv, er "emek'er"). Kostede 300 for nyt modul så regulator også blev skiftet, men dette fejler intet, så derfor kun udskiftning af kul. Ingen fejl på ledninger osv. Troede også først selv det var en stelfejl, men da det blev værre og mindskedes ved høje omdrejninger (som skulle være højere og højere jo længere jeg kørte) "ringede klokken" om generator uden at måle på den. Vupti, problemet var væk til en billig pris. Venlig hilsen Johnny Ramm.