Tilbage

Pærer i instrumenter (Teknik #202)

Ole Eriksen • 2003-02-25 07:58

En pære er gået ved den grønne indikator for nærlys/kørelys (nederste venstre hjørne i hovedinstrumentet). Er der en der ved hvilken type der skal anvendes. Jeg går ikke ud fra at pæren er magen til de 2 der skal oplyse selve hovedinstrumentet: 3 watt m/glassokkel w2,1 x 9,5d Mvh. Ole


#205 Finn Kruse • 2003-02-25 17:31

Hej Ole Den der anvendes til advarsels-/kontrollamperne er: 1,2 W med sokkel W 2X4,6 d. også kaldet: Volvo 966326. mvh Finn


#206 Ole Eriksen • 2003-02-25 18:46

Hej Finn. Jeg kan forstå at det så drejer sig om de samme pærer som anvendes til belysningen ved varmereguleringen i midterpanelet. Oplysningerne om disse fik jeg venligst af den altvidende Jes Hebsgaard. Tak for hjælpen. Mvh. Ole


#207 Jes • 2003-02-25 20:33

Hej De pærer jeg omtalte tidligere er til belysning af instrumenter. Når der er tale om selve kontrollamperne (tændt lys, olietryk, ladelampe o.s.v.) så er det en pære som er med integreret sokkel. Effekten er den samme som til belysning ved varmeapparat; 1,2 watt. Jeg har kun Volvo-nummeret på den, da den åbenbart er unik for Volvo instrumenter: 966326. Ang. pærer til belysning af hovedinstrument, så skifter de fra ´89 modellen, så de også her er med integreret sokkel. Pæren er desuden en halogen pære. den har jeg ikke nummeret på, men kan sandsynligvis kun fås ved Volvo. mvh Jes


#209 Jesper • 2003-02-26 14:18

Er der i alle modeller en lampe, der markerer tændt lys? Der er ikken en sådan pære, der lyser i mit instrumentbord - men det kan jo være fordi, pæreren er sprunget. Min bil er fra 83. Hvordan skifter man pærer i hovedinstrumentet? Kan man nå dem fra bagsiden uden videre, eller er der en masse, der skal skilles ad først? Skal der i øvrigt være lys i askebægeret? mvh Jesper


#211 Jes • 2003-02-26 18:12

Hej Grøn kontrollampe for tændt lys er standard fra model ´85, så det er ikke på din. Der skal ikke være lys i det forreste askebæger. Ved det bagerste askebæger er der en lille hvid lampe ovenover. Pærerne kan skiftes uden at afmontere instrumenthuset, men det er nemmest når det er ude. Med instrumenthuset siddende skiftes pærerne nedefra. Den sorte filtbeklædning under ratstammen afmonteres med de 2 eller 3 clips i både over- og underkant. Derefter kan du "møve" hånden op under og tælle dig frem til den rigtige pære. Fatningerne er såkaldte bajonet-fatninger. Drej en ½ omgang og de kan tages ud. mvh Jes


#212 Søren • 2003-02-26 18:41

Hej! Er der nogen som ved, om ledningsnettet kan holde til at man sætter større pærer i (eller om det evt. vil blive for varmt?), over speedometer, omdrejningstæller m.m. Jeg synes nemlig godt der kunne bruges lidt mere lys.. :-) Kan pærer ikke godt blive gule med tiden! Nye pærer er ret så dyrer, ved volvo. Men det er det bedste med originale pærer!


#213 Ole Eriksen • 2003-02-27 08:43

Hej Jes! Endnu engang tak for at du gider at øse af din viden og dermed gør det betydeligt lettere (og billigere) for dem af os der ikke er så kloge ud i mekanik og deslige. Mvh. Ole


#539 Tommy Nielsen • 2003-06-19 19:17

Pærerne til instrumentbelysningen fås i 2 styrker hvoraf Volvo anvender dem med lavest effekt.Jeg har uden problem sat den stærkere type i min Volvo 244 fra 1983 og temperaturen er ikke nævneværdigt større end med de mindre pærer.Det giver et væsentlig bedre lys.Samtlige pærer til instrumentbelysningen kan købes på de fleste tankstationer og biludstyrsforretninger. De fås ovenikøbet med forskellige farver som f.eks. rød,orange,grøn blå. Men hvis du VIRKELIG vil have ordentlig instrumentbelysning så kik venligst ind på følgende link http://www.dioder.dk/start.asp? der har de fed belysning til instrumenter.