Tilbage
Instrumentbord (Teknik #1020)
Allan • 2003-11-19 17:29Hej. Jeg ville hører om, der er nogen som har erfaring, prøvet før, og skifte den gamle model instrumentbord, ud med den "nye" model instrumentbord? Jeg har selv en volvo 240 fra 1980 og kunne godt tænke mig snarest og skifte det ud med den nye type; er der mange ledninger og sådan nogle ting som ikke passer m.m. Og er der noget med at, de volvoer som har den nye type også har elektronisk speedometer, fra bagtøjet? Når jeg er vil jeg også skifte til den nye type viskerarme og varmeblæser. Hvor når kommer den nye type varmeblæser som har 4 trin? Håber der er nogle volvo-folk som har prøvet denne operation før?? Mvh. Allan
#1024 Finn • 2003-11-20 18:41
Hej! Ja jeg synes også det kunne være spændende og hører andre, om der er nogen som har prøvet det før, for jeg har nemlig samme tanker, med ombytning fra gammel til ny instrument bord i min 244. Mvh. Finn
#1180 Robert • 2004-01-07 22:29
Hej Det er ikke så slemt at skifte Instrumentbordet i en 240, det jeg formoder du vil have, er det med den brede kappe over imstrumenterne istedet for det lille smalle uden rum i midten, har jeg ret. Det var den operation jeg foretog for år tilbage, du skal bare strippe alt det "løse" der sidder i Instrumentbordet, handskerum, midterkonsol, instrumenter osv. Jeg kan ikke lige huske hvor mange befæstninger der er på selv brædtet over, men det er ikke så slemt, men afsæt en dagstid til det så du ikke skal jage med det. Det eneste der SKAL ændres er, det multistik der forbinder selv instrumenterne (tankmåler, temp.) der er ledningerne ikke forbundet på samme måde som i det gamle, jeg fremskaffede mig et diagram over ledningsnettet fra både den gamle og den nye, så sætte jeg mig til tegnebrædtet og fik lavet mit eget diagram over de ledninger der skulle byttes rundt, de små stik kan lirkes ud af multistikket med en lille skruetrækker. Speedometeret er stadig med kabel i de modeller der kommer lige efter med det nye Instrumentbord. Du skal dog lige checke det lille tal der står nederst under speedometer (eks. 0,585) eller lignende, det skal helst være det samme som i dit gamle speedometer, ellers kommer det ikke til at passe, det er noget med den gearing der er i speedometeret. God fonøjelse. Robert
#1181 Jes • 2004-01-08 11:52
Hej Robert beskriver projektet udmærket, det er faktisk en ret nem operation. Jeg har skiftet på ca. 9-10 biler. Husk dog at få alle beslag med. Det er også vigtigt at få tændingslåsen med, da den er længere på modeller efter 1980. Hvis du ikke skifter den kan nøglen ikke nå ind til låsen pga. beklædningen omkring rattet. mvh Jes