Tilbage

OKTANTAL (Teknik #102)

Jesper • 2002-12-03 22:12

Hvilke oktantal skal de forskellige motorer og årgange køre på? Jeg har en B21A-motor fra 1983, som Volvo advarer mig meget imod at hælde oktan 95 på - så det gør jeg ikke, selv om det indimellem er svært af skaffe oktan 98 i Danmark. Nu og da har jeg dog været nødt til at tanke oktan 95, når der ikke var andet i nærheden, og det har motoren ikke beklaget sig over. Den kører og lyder, som den plejer. Er oktan 95 alligevel nok - eller afhænger det også af andre faktorer? Hvordan lyder og føles den farlige tændingsbanken?


#103 Bjarne Skinhøj • 2002-12-03 23:21

Lige netop dette med oktantal og bly/ikke bly har jeg også spekuleret en del på. Jeg kører B23A, og den er også anbefalet til at køre 98 blyholdig. Hvor jeg bor er der 20 km til den nærmeste tank med 98 oktan, og det er endda blyfri, men det er da muligt at hælde addiktiv i tanken med mellemrum. Faktisk fylder jeg blot 95 oktan med blyerstatning på (og en gang i mellem også blyfri) Motoren brokker sig egentligt ikke (jeg kan ikke høre tændingsbanken), men den kan eftertænde en gang i mellem - nogle gange ret voldsomt) Der er utroligt mange meninger om hvad sådan en ældre Volvomotor kan tåle. http://www.volvoentusiasterne.dk/oktanliste.htm http://www.oil-forum.dk/ofr/98_oktan/98_oktan.html http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=u8npu11jnl0.fsf%40beta.uio.no&rnum=4&prev=/groups%3Fq%3Doktan%2Bblyfri%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3Du8npu11jnl0.fsf%2540beta.uio.no%26rnum%3D4 http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=877ld8k6nt.fsf%40pippin.jblhome.ping.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fq%3Doktan%2Bblyfri%2Bvolvo%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3D877ld8k6nt.fsf%2540pippin.jblhome.ping.dk%26rnum%3D3 O.s.v...... Tja' jeg er godtnok temmelig meget i tvivl om hvad det rigtige er, men umiddelbart ser det ud til at det handler om at finde den nærmeste tank med 98 oktan - hælde lidt blyaddiktiv i - og så ellers få fyldt tanken godt op så man ikke behøver at tage turen alt for ofte. Jeg håber også meget, at der er nogle af de vise Volvo-folk herinde, der kan komme med nogle gode råd til os med de noget aldrende men utroligt velkørende B21A og B23A - motorer. Med venlig og forventningsfuld hilsen Bjarne Skinhøj


#106 Jes • 2002-12-04 17:03

Hej Alle A-motorer kan roligt køre på blyfri oktan 92 evt. 95. Det skader ikke motoren med mindre der kommer tændingsbanken. Er motoren i orden og vel-justeret optræder der ikke tændingsbanken ved anvendelse af oktan 92/95.Kommer der alligevel tændingsbanken skyldes det oftest enten slappe fjedre i strømfordelerhuset og/eller en defekt EGR-ventil. Det første kan løses med en ny strømfordeler (=dyrt) eller en vakuumbegrænserventil mellem strømfordeler og indsugningsmanifold (=billigt). EGR-ventilens funktion er at genanvende de in-aktive gasser i forbrændingen. Dette indebærer bl.a. forbrændingstemperaturen sænkes og derved modvirkes risikoen for tændingsbanken. Efter mange kilometer er EGR-ventilen ofte tilstoppet. I nogle tilfælde kan den renses andre gange skal den skiftes. Mvh Jes


#110 Sebastian Neumann • 2002-12-06 17:38

Hej. Min 245 stationcar har en B23A motor. Jeg kørte blyfrit med den et stykke tid, men så ville den ikke rigtig længere efter længere tids fejlsøgning, opgave jeg 95 blyfri, og kører på Oktan 95, fungerer upåklageligt...... Sebastian


#114 Jesper • 2002-12-11 15:08

Hej igen! Efter at have stillet det oprindelige spørgsmål om oktantal har jeg ved hjælp af denne glimrende hjemmesides gennemgang af stelnummerets betydning opdaget, at det er en B19A og ikke en B21A-motor, der sidder i min bil, årg. 1983. Det fik mig til at maile til Volvo for at spørge sådan helt officielt, hvad slags benzin, en B19A har brug for, og jeg kan nu glæde mig over, at jeg faktisk kan nøjes med oktan 95 blyfri, ifølge Volvo. Her er svaret fra Volvo: "Tak for din mail. B19A (alle årgange) + B21A (årgang 75-78) kan køre på 95 oktan blyfri. B21 (årgang 79-80) skal køre på 98 oktan blyfri. Der sidder, fra fabrik, en label foran på motoren (tandremsdækslet) hvor der står et nummer, som en aut. Volvo forhandler kan omsætte til f.eks. B19A. Med venlig hilsen VOLVO DANMARK A/S Vinni Petersen "


#540 Tommy Nielsen • 2003-06-19 19:26

Min Volvo 244 1983 med B23A har temmelig voldsom tændingsbanken når jeg giver den gas.Jeg har prøvet 95 oktan med/uden bly og 98 oktan med/uden bly samt OCTAN BOOSTER i både 95/98 oktan uden dette havde nogen virkning.(OCTAN BOOSTER hæver oktantallet med 4). En anden ting jeg har noteret under motorhjælmen er min strømfordeler som jeg tror er monteret forkert.Jeg ville prøve at dreje den en lille bitte smule MODURS for at se om det gav en bedre gang,men det kan ikke lade sig gøre da den allerede er drejet så langt modurs som det kan lade sig gøre.MÆRKELIGT. Jeg må nok helre lade et Volvo værksted se på sagen.