Tilbage

Skifter Automatkasse BW55 - Problemer (Bagtøj #597)

John K. Brøndbo • 2004-06-22 17:32

Er Norsk, men håper dere skjønner hva som menes. For en stund tilbake begynte girkassen(tror jeg iallefall) å oppføre seg unormalt. Min BW55 ville ikke låse seg i 3 giret. Turtallet bare økte uten noe form for fremdrift. Turtallet steg til det "nådde" 2 giret, og først da fikk jeg fremdrift. Dette i alle hastigheter. 1 og 2 giret fungerte greit. Jeg var avhengig av bilen, og ettersom det ikke er noe problem å kjøre i 80-90 over korte avstander i 2 giret gjorde jeg dette. Så skjedde det samme med 2 giret og jeg parkerte bilen. Etter en del spm. fant jeg ut at det trolig var forskjellige pakninger i min BW55 som var øldelagt/slitte. Jeg fant en overhalet BW55 som jeg kjøpte å satte inn i min 240, men har fortsatt store problemer. Den nye kassen fungerte fint en stund, men etter 15 min kjøring ble den også vanskelig. Den vil ikke låse i førstegiret, og ettehvert får jeg ingenting annet en økt turtall når jeg gir på. Nå tror jeg det kan være konvertern som svikter når oljen blir varm eller noe slikt. Vedkommende som solgte meg girkassen skal se over den en gang til, men jeg vil ikke sette den inn igjen uten en ny konverter. Det som står på Konverteren min er 5015JBD. Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne en ny, evnt. en måte å reparere den på. Har lett lenge nå, men uten hell. Takk for et flott forum! Savner dette i Norge!


#101032 Emil J • 2004-06-26 01:03

Hej! Det må da være en ældre 240 du har med den gamle skod gearkasse! :) Det skal lige siges at sådan en fin Borg/Warner kasse ellers skifter meget pænt. Har selv kørt med en.. Men 3500 RPM ved 110 Km/t på motor vejen fik mig til at sætte en AW71 på stedet for. Bruger jo meget benzin. Jeg forstod på dig at du har købt en nyrenoveret gearkasse. Som heller ikke virker? Det du skal når du køber en "brugt" gearkasse er at sikre dig at converteren sidder på. Så er du sikker på det hele bare passer sammen. Det med at pille converter fra og gemme osv. Det holder ikke! Men det med at den ikke vil gå i 3 gear lyder da mærkeligt. Når du sætter den i D. Skifter den så fint op fra 1. & 2. gear men ligså snart den skal gå i 3. gear fedter den så bare i gearet eller hvad? Emil J


#101034 Emil J • 2004-06-26 01:22

Og der fik jeg lige blandet et par ting sammen.. Ja ja.. Sådan kan det gå når man ikke sover! Hvorfor sætter du ikke bare en 4 trins kasse på. AW71/72. Find en donor bil med automat kassen. Prøve kør den! Og lad converteren sidde på. Skift. Og nyd stilheden/ikke så store benzin regninger! Men check om filteret er tilstoppet siden den ikke vil trække. Det lyder sådan. At skidtet hvivler op når den køre.. Så når den bliver varm. Så stopper filteret. Også vil den ikke trække. Og når den er blevet kold.. Så falder skidtet til bunds. Og gearkassen kan atter trække! M.v.h Emil j


#101036 John Kjetil Brøndbo • 2004-06-26 02:17

Heisann Emil. Takk for svaret ditt, jeg ble faktisk en del klokere. Men skal forklare ting litt enklere her: *Det var den gamle kassen som ikke ville låse i 3' giret, og etterhvert 2'giret. Denne kassen er tatt ut å satt til side. Det var foresten en BW55. Denne kassen var fysisk ødelagt. *Har kjøpt en overhalet kasse, akkurat likedan BW55, men den var det noen justeringsfeiler på som selger skal rette på. Det var denne kassen som etter 15 min kjøring ikke klarte å gå fremmover noe mer. Det med at filteret blir tett har streifet meg, men ettersom selger sa at det ikke trengte skiftes før ca. 1000Km trodde jeg kanksje det var noe annet. Nå skal jeg skifte det. Når jeg satte spaken i D på denne kassen fungerte den fint i 15 min før den begynte å "ruse". Men når jeg skulle "tvangsgire" girkassen ned i 1'giret fikk jeg ikke fremdrift i hele tatt. Selger av kassen mente og at konverteren kunne være en flaskehals når jeg satte i en overhallet kasse. Jeg har faktisk en AW kasse stående også som jeg fikk billig. Er usikker på modellnr, og om jeg har riktig konverter, men det er en 3'trinns med overdrive iallefall. Denne hadde det uheldigvis kommet vann inn i via oljepeilehullet så vet ikke helt tilstanden på den. Mangler også en kortere aksling til 240 min samt oljerørene som er noe lengre på AW kassen en til min BW55. Dette er vel deler som er enkle å skaffe, men skal prøve den nye BW55 først. Husk jeg bor i Norge, altså ikke mange plassene man kan kjøre lovlig 110Km\t! Når alt dette er sagt er det problemet jeg sitter igjen med at jeg trenger en ny konverter. Så om du vet om et firma som kan skaffe meg en slik hadde det vert flott!


#101038 Emil J • 2004-06-26 14:31

Hejsa igen! For lige at få en ting på det rene: En converter fra en BW55 passer overhovedet ikke på en AW7X gearkasse. Jeg mener at der sidder en type plade på gearkasserne. Der kan du se model numret. Desuden skal du også have en kardan der passer på din bil. Da en AW71 er længere p.g.a overgearet. Det med at købe automat gearkasser uden convertere er en dårlig ting. Men det er bedst at købe noget du ved der køre sammen. Jeg ved ikke om man kan købe convertere separat. Har aldrig hørt at de skulle gå hen og gå i stykker. Men det kan de vel, siden du nu nævner det. Men prøv at søge lidt på nettet. Jeg ved at der er forskellige firmaer der renovere automat gearkasser. Så kan du evt. kontakte dem ang. convertere. Converterens job er jo at overføre krafterne fra svinghjulet til gearkassen. Men det foregår via en turbine og gearolie i stedet for en kobling, som ved traditionelt manuel gear. M.v.h Emil J


#101040 John K. Brøndbo • 2004-06-26 17:40

Heisann! Jeg vet at min gamle konverter ikke passer opp mot en AW7X kasse. Men, på den AW7X kassen jeg kjøpte for 400,- fulgte det jo med en konverter, men selgeren av denne var faktisk usikker på om det var den riktige. Han hadde et verksted fullt av GearBokser osv så det var en del rot! ;) Selgeren av denne kassen sa at jeg måtte bare lete i "skrotet" til jeg fant alle delene. Bakakslingen som jeg fant, og trodde var rett, var desverre feil. Så jeg trenger en donorbil om jeg skal bruke denne AW7X kassen. Den "nye" kassen jeg har kjøpt, er en BW55 fullstendig overhallet, men det fulgte ikke med konverter på kjøpet. Så jeg tenkte jeg skulle prøve med den gamle først, somsagt uten stort hell. Men nå vil jeg helst overhale konverteren også, om jeg ikke kan få en ny erstatning til den. Det som er litt rart er at den nye oljen som jeg fylte opp den nye kassen med ble veldig tykk, og svart bare etter bare noen få (misslykkede) prøveturer. Jeg regner med det er en del skit som kan ligge i konverteren som har gjort dette. Nå har jeg levert tilbake kassen, å skal prøve den igjen etter at den er justert. Håper at jeg finner et firma som kan overhale konverteren til meg. Det finnes vistnok et firma i Trondheim som bytter ut skovlene og skifter andre slitedeler, jeg skal prøve dem! Takk for hjelpen Emil! Har du noen flere tips på lager er mer en velkommen.


#101042 Emil J. • 2004-06-28 14:29

Hmmm.. Du siger olien er sort og tyk?! Det kunne godt være som du selv siger: snavs fra converteren. Hvis du har mod på det: Så kunne du gennemskylle gearkasse og converter med frisk AT olie. Der findes et par guider på nettet hvordan man gør. http://au.geocities.com/ozbrick850/atfflushthread1.html#drain. Her er en af dem. Man kan også finde en guide med billeder, men her er det rimeligt godt beskrevet! :) M.v.h Emil J