Tilbage

bagtøj 2 (Bagtøj #2675)

lars jensen • 2008-01-30 14:21

nu da i er godt i gang med at snakke bagtøj... hvor kan man se hvilket man har på og hvilken gearing det har? jeg kunne også tænke mig at renovere mit bagtøj og endre gearingen... har det nogen indflydelse på speedometeret (der er måler på bagtøjet) jeg ville godt ned på en 3,15:1 altså så lavt så muligt... (jeg er lidt nørd';et med at køre så langt så muligt på litteren) erfaringer, tips og gode råd... alt er velkommen lars


#100298 Jens Peter Jensen • 2008-01-30 14:46

Hej Lars Man drejer kardanakselen så man gange rundt at baghjulet har kørt én omgang, så kender man den gearing man har. (begge baghjul skal hænge frit, uden modstand) Hvis man ændrer gearingen har det selvfølgelig indflydelse på hvad speedometeret viser. Hvis ikke du har gearing 3,73:1, så er det den højeste gearing til din volvo der har giver i bagtøjet. Den laveste er 3,54:1 MVH Jens Peter


#100299 Christian Fisker • 2008-01-30 18:28

Hej Jo lavere tal før ettallet des højere gearing. 3,73:1 er en lavere gearing end 3,54:1. Tallet før kolon angiver, hvor mange omdrejningerne kardanen skal dreje rundt, for at få hjulene til at snurre én omgang. Jo færre omdrejninger des højere gearing. Til bagtøj med elektronisk speedometergiver (1031) findes der også den originale lave 4,10:1 gearing. Den skal bare hentes fra 700serien. Mener den sidder i nogle Volvo 700 med automatgear. Men ellers kan man finde et utal af andre uoriginale gearinger i f.eks. Sverige. Jeg mener ikke, at ændringen af bagtøjsgearingen har indflydelse på speedometervisningen, da føleren måler antallet af omdrejninger på selve differentialet. Men ret mig lige, hvis jeg er fejl på den. Mvh Christian


#100300 Jens Peter Jensen • 2008-01-30 19:48

Hej Christian Du har selvfølgelig ret med hensyn til gearing, jeg havde byttet om på det. Og du har også ret med hensyn til speedometeret, det var en "tanketorsk". Det er hjul/dæk størrelsen der ændrer på speedometerets visning.(eller giver en fejlvisning, i forhold til de anbefalede hjul/og dækstørrelser,). MVH Jens Peter


#100301 morten • 2008-01-30 22:36

HVis du smider en 3,15-1 gearing i bagtøjet bag en M46 gearkasse. Så er jeg ret sikker på at overgearet bliver næsten ubrugeligt på landevejen. Her vil motoren kun dreje med 1700 omd. ved 80 km/t, ved en bakke eller en lille hastighedsnedsættelse så skal du ned i 4 gear. En 3,54-1 gearing er mere tålelig med 1900 omd. ved 80 km/t, og sjovt nok er det den miner født med, men igen skal der geares ned når den når 1700 omd. eller man skal op ad en mere stejl bakke, og holde hastigheden. Jeg vil tvivle på at du opnår en bedre økonomi ved at skifte gearing i bagtøjet. Men der er mere at hente hvis du prøver at optimere motorens trækraft, og dermed effektivitet i det omdrejningsområde du normalt kører i. MVH Morten


#100302 Christian Fisker • 2008-01-30 23:21

Hej Ja jeg støtter Mortens udsag 100%. Det behøver slet ikke være lykken, at få en totalt høj gearing i bagtøjet. Og det fører så absolut ikke automatisk til et lavere benzinforbrug, at geare bagtøjet gevaldigt op. Hvis der er noget der har positiv indflydelse på benzinforbruget, så er det 100% korrekt justeret motor og chaufførens evner bag rattet. Jeg kører selv med 3,15:1 bagtøjsgearing på min Volvo 242. Og det er med M47 gearkasse og B21A med 120 hk og 175 Nm. Og det er slet ikke lykken. Ud ad lige landevej uden stigninger, kan motoren sagtens klare at køre i 5. gear. Men så snart der er lidt stigning, skal motoren sejtrække alt for meget. Og det medfører højere benzinforbrug, hvis ikke jeg gearer ned i 4. Mvh Christian


#100304 Andreas Kjellstrøm • 2008-01-30 23:52

Hej, Jeg er også enig med Morten. jeg er ikke helt sikker på hvilken gearing mit bagtøj har, men foran sidder der en M47 og motoren tager ca. 2000 omdr. ved 80 km/h. Jeg får bedre brændstof økonomi ved, ja utroligt nok, at hæve min hastighed, til svenske landevejs-hastigheder, dvs. 90-100 km/h. Jeg kører, når jeg holder en hastighed på ca 80-90 km/h, 11,6 km/l, og jeg kan kører 12,4 km/l hvis jeg hæver hastigheden med ca. 10 km/h. /Andreas Kjellstrøm


#100306 lars jensen • 2008-02-05 09:32

ok, dumt spørgsmål... er det et problem at det kun er det ene hjul der roterre når jeg drejer på kardan';en?? det samme sker når jeg drejer på det ene hjul, så står det andet helt stille...


#100308 Johan Jargil Årman • 2008-02-05 20:41

Hej Lars. Det er fordi, at selve differentialet (klumpen i midten af bagtøjet) er bygget på den måde. Når du drejer, skal det yderste hjul i svinget kunne køre hurtigere rundt end det inderste, da det jo skal køre længere og omvendt, når du drejer den anden vej. Hvis bagakslen var en stiv stang ville den enten knække eller slide dækkene itu i sving. Hvis du holder på kardanen og drejer et af baghjulene den ene vej, drejer det andet hjul den anden vej. I princippet skulle begge hjul dreje rundt, når du drejer på kardanen, men når de hænger frit, ville det kræve, at der var nøjagtig samme friktion i hjullejer, vægt på hjulene, rullemodstand osv, så i virkeligheden står det ene hjul ofte stille, mens det andet kører rundt. Det er også det, der sker, hvis du står med baghjulene på forskelligt underlag, f.eks is og jord. Så vil hjulet på isen fise rundt, uden at bilen flytter sig. Derfor kan man få bagtøj med "spær", der kan låse differentialet og gøre bagakslen til føromtalte stive stang, der giver maksimal kraftoverføring til begge hjul. Det kan bruges, hvis du f.eks ønsker stærk accelleration. Hvis du skal have tegninger af, hvorfor et differentiale gør, som det gør, må jeg være dig svar skyldig. Jeg selv tænker altid på mine børneår med LEGO Technik... Venlig hilsen Johan Årman