Tilbage

Volvo 240 med B200F Motor. (Bagtøj #1213)

Christian Jensen • 2005-10-20 17:07

jeg er belevet tilbudt en 92 240 GL - men til min skræk er den med B200 F motor og ikke den velkende B230 som jeg tidligere har været vandt til..... Hvad er der at sige om denne motor ? Er den MARKANT anderledes end 2,3'eren, er den pålidelig etc..... alle svar modtages gerne....


#100429 Jens Peter Jensen • 2005-10-21 00:11

Hej Ifølge denne sides modelliste, så er 240 GL 4 dørs med B200F motor fra 1991, og ikke fra '92. Jeg kører selv med B230F motor. Og jeg kan sige dig at det er en fornøjelse. Ingen caburator, ingen choker, ingen dit og ingen dat, computeren styrer hele skidtet, og det kører bare, (også ret benzinøkonomisk) En B200F, kender jeg ikke, men jeg vil tro at den er magen til B230F, blot en lille smule mindre. MVH Jens Peter


#100431 Jes • 2005-10-21 07:46

Hej B 200F motoren er opbygget som b 230F, blot har den mindre slagvolumen. Grund regelen er: Kubikker giver store overarme.... D.v.s. i forhold til B 230, så er B 200 maskinen meget momentsvag. Det er selvfølgelig en smagssag. Hvis du er interesseret i bilen, så gør dig selv den ulejlighed at køre en længere tur i den, eks på motorvej. Afprøv accelerationsevnen i høj gear. F.s.v.a. holdbarhed er det ens uanset om du vælger B 200 eller B 230. Biler med B 200 motor er ikke særlig eftertragtede, så priserne er noget lavere. mvh Jes


#100433 Christian Jensen • 2005-10-21 09:56

Vil det sige at jeg teoretisk kan skifte til en 230 motor uden at skulle skifte andet end selve motoren ??? Er ledningsnettet osv. det samme????? Jeg har haft 2 stk. med B230 som jo kørte perfekt, men jeg har som sådan ikke noget tungt jeg skal trække med bilen. Mit dilemma er at denne bil er som ny og kan købes MEGET billigt af den oprindelige ejer........


#100434 Jes • 2005-10-21 10:59


#100437 Jes • 2005-10-21 11:03

Hej Du kan udskifte motoren til en B 230F. Flg. skal dog være opfyldt: 1. Tændingsboks og injection-boks skal flyttes med over 2. Motoren skal have udgave af injection systemet. Der er både LH-jetronic 2.2. og 2.4. Det kan du lettest se på om der er mulighed fejl-kodeudlæsning. Fejlkode-udlæseren er en lille sort boks, som sidder bagerst på venstre fjederbens-tårn. Under dækslet er der en lysdiode og seks-huller, som stikket kan sættes i. mvh Jes


#100439 Christian Jensen • 2005-10-21 11:07

Er det ikke bare at finde en donorbil, og flytte hele molevitten over ????? Hvor meget svagere er B200 reelt i forhold til B230 - motoren og bilen kører faktisk som ny....så det ville være spildt arbejde. Det er 1 år siden jeg solgte min 2,3 så jeg kan som sådan ikke mære forskel...


#100441 malnitz • 2005-11-10 16:44

Hvis man kigger på specifikationerne får man et praj. ratioer ser ud som følger (B230 i forhold til B200) volumen 15% større (2,3/2,0 liter) HK 6% flere(116/109 hk) moment 19% større (185/155nm) Det er momentet der giver accellerationsevnen. Jeg er sikker på at ca. 20 mere accellerationsevne kan mærkes. Men hvis du går fra en b230 med automatgear til en B200 med manuelt gear, så kan det sikkert ikke mærkes så kraftigt.