Tilbage

Hvilke "råvarer" (Gearkasse #757)

Jesper Munksgaard Johansen • 2004-11-26 00:11

Hejsa Volvo-venner Nu har jeg fået skiftet den membran i kaburatoren, og den kører som en drøm igen. Min kæreste og jeg skal snart på en meget lang biltur (1200 km) og jeg vil gøre vognen lidt klar. Jeg har skiftet div. filtre og olie osv. Nu er turen kommet til tændrørene. BOSCH laver de der super4 rør. Hva.... er det noget for min volvo (B230A) Jeg vil helst putte helt almindelige rør i, men vil lige høre hvad folket herinde mener. Jeg var for øvrigt heldig forleden dag. Jeg fandt lige en tidlige bilhandler som havde 4 FABRIKSNYE 15" originale volvo alufælge til salg (dem med mange eger!) monteret med spritnye dæk (semperit) Pris kr.: 3000,- Jeg slog til med det samme. Han ville gemme dem til sig selv, men havde vist opgivet sin volvodrøm. Synd for ham og godt for mig.


#100290 Emil J • 2004-11-26 03:57

Hej. Bare gå ned på Volvo og køb nogle ganske almindelige tændrør. Enten NGK eller Bosch. Super4 lover jo meget: Rolig motorgang, forbedret benzin økonomi & Bla bla bla! Men lover de også drift sikkerhed? Jeg har hørt om folk der netop har skiftet til super4, men de fik en urolig motorgang. dårlig benzin økonomi osv. Så hellere købe de standard rør Volvo anbefaler. Det går man da aldrig fejl af. Desuden ville det heller ikke være sjovt hvis du brændte hul i stemplerne hvis du købte en forkert rør type. Hold dig hellere til de almindelige 1 stiftede fra Bosch eller NGK. Spørg hos Volvo. Og lad for guds skyld vær med at gå ind i en biks og købe tændrør. De vil hurtigt prøve at prakke nogle super4 eller de 3 stiftede fra NGK rør på dig. Nu da du skal ud på langfart ville det være en god ide at checke: ALLE pære på bilen. At der ikke er sprunget nogle osv. Få evt en hjælper til at hjælpe dig. (Stop & blink lys osv) Dæk = korrekt dæktryk og slidbane. Bremser = Bilen op på en dunkraft og check om din bremser hænger, og om der er slør i lejer. Kølervæske & olie niveau. Olien i klokken på karburatoren. Check om der er nogle brændstof slanger eller vacuum slanger der mørnet. Batteri poler. Rens dem & giv dem lidt syrefri olie. Strømfordeler dæksel & rotor. Rens, sprøjt & tør efter med kontakt rens. (Ingen fugt mer i det dæksel da) Hvis bilen har automat gearkasse: Varm gearkassen GODT op (20 - 30 min HÅRD landevejs kørsel) Mens motoren går i tomgang: Før gearvælgeren fra "P" til "1" 2-3 gange, langsomt. Hiv oliepinden op (Den store gule) Tør af med en fnugfri klud & isæt igen. Hiv op og check oliestanden på "Warm" siden. Påfyld hvis der mangler. Men dog kun til MAX feltet. Check da også farven på olien. Den skal være rødlig & ikke brun. Hvis du checker og gør disse ting. Så volder din Volvo ikke problemer. Ikke sikkert den ville gøre det, men man kan lide så godt komme problemerne i forkøbet! God tur! M.v.h Emil J.


#100292 malnitz • 2004-11-26 09:58

Rigtigt indlæg - mon ikke man kan overtale Finn Kruse til at ophøje det til et punkt i en memu eks. med overskriften 'checkliste - til langtur' malnitz


#100294 Henrik Funk • 2004-11-26 21:24

Hej - er rimelig ny Volvo 240 ejer. Har set i Hayes efter hvilken olie vidunderet bør have i karburatoren, men kan ikke læse mig frem til det... (har ikke fået nogen instruktionsbog med til bilen). Er det uden betydning hvilken olie, der skal på eller...? Hilsen Henrik


#100296 Jesper Munksgaard • 2004-11-26 22:07

Hejsa Henrik. Forleden dag da jeg var på besøg ved volvo's reservedlsafdeling her i Esbjerg blev jeg anbefalet at putte syrefri symaskinolie i kaburatoren. En anden herre herinde bruger automatgear's olie. Hvis du ikke har automatgear i din volvo har du jo nok ikke sådan en olie liggende. Jeg bruger den syrefri til symaskiner, og det virker tip top. Med venlig Hilsen Jesper