Tilbage

M46 i 1993 940 turbo (Gearkasse #4446)

Jacob • 2011-09-11 17:43

Er ved at skifte olie på gearkassen, da OD havde det med at ville glide/fedte og til sidst ikke virke,så snart man havde kørt 10-20 min. Relæ osv klikker, lmpei instrumentbræt lyser osv. Så startede med at skifte olie. Spørgsmålet er så: Har tappet 3.2 liter af kassen gennem proppen og ved at løsne bundpladen i overgearet. Har nu hældt 3 liter på gennem øverste hul, men det sejler ikke over endnu. 2.3 literstår der herinde... hva katten?


#100065 Christian Fisker • 2011-09-11 18:02

En M46 skal have 2,3 liter olie i sig, hverken mere eller mindre. For meget olie vil gøre, at den ikke køler tilstrækkeligt. Der kan jo til sammenligning også sagtens hældes mere end 3,85 liter olie i motoren uden det løber over :-) Mvh Christian


#100066 Jacob • 2011-09-11 18:49

Hej, okay, ja det var jo en god pointe! :-) Jeg konstaterede så efterfølgende at der rendte en smule af hullet da jeg hev slangen fra. Så nu er der nok ca 2.7 liter på kassen. Men tapper 0.4 af i morgen.! Nu er spørgsmålet så nyt: gearkassen har stadig tendens til at fedte når man aktiverer OD. rysten/fedten indtil gearet omsider ligger sig ind eller lader helt være. Ved kold bil skifter OD med det sammme. ved varm bil skifter det tøvende eller slet ikke. Skal jeg lige slå koldt vand i blodet til jeg har tappet mere olie af? jeg tænker også at det har gjort skade på et eller andet at der har været knap en liter for meget olie på...


#100067 Jacob • 2011-09-11 18:50

og vil lige tilføje at det med at fylde på til det løb over er noget jeg har læst flere steder på andre volvo sider. :-(


#100069 Christian Fisker • 2011-09-11 21:09

Har du renset filterne i overgearet? De sidder bag dækslet og er skruet i med nogle propper med 2 huller i, hvor der skal bruges et specialværtøj. Man kan dog sagtens bruge andet til at skrue dem ud med. Det er noget du bør tjekke inden du begynder på alt muligt andet. Download evt. en "Greenbook" vedr. M46 gearkassen på www.k-jet.org Så er du godt hjulpet. Mvh Christian


#100070 Jacob • 2011-09-11 21:18

mjae, jeg skyllede det almindelige filter der sad indefor bunden... men havde intet andet skildt ad. Lod godt mærke til de 3 runde "propper"hvor man skal bruge specialværktøj. Jeg har læst en hel del om det her efterhånden, men har ikke haft fingrene i det så meget endnu! Får jeg noget i hovedet når jeg piller de 3 propper ud? Er der noget med nogle O-ringe der bliver trætte med tiden? ( bilen har kørt 370.000) jeg piller dem ud og renser alt hva jeg kan finde i morgen!


#100071 Søren Frydendahl Krab • 2011-09-12 17:09

Pumpen er slidt. Jeg har tidligere kommet ca. hvad der svarer til 1 spsk Wynn-s/ Bardahl i, (som til slidte motorer), og så var problemet løst.Når den gør som du skriver, er det fordi at så længe olien er kold og tyk, virker det, men så snart den bliver varm, kan den ikke holde trykket, og er for langsom til at sætte tryk på. mvh Søren


#100073 Jacob • 2011-09-12 17:38

OKay, det giver sgu også fin mening... så snart man har kørt lidt, så kniber det. Eller sagt på en anden måde: så snart man har kørt over et kvarter er det tvivlsom om gearet virker, fedter eller overhovedet gør noget som helst! Jeg er ok fix på fingrene, kan jeg selv gøre noget ved den pumpe? ellers fylder jeg bare noget Bardahl/Wynn-s og lukker øjnene et stykke tid! Vil OD'et have tendens til at glide, hvis pumpen ikke duer 100%?


#100075 Jacob • 2011-09-12 20:01

hva for en Bardahl er det helt præcist? de har flere produkter som kan bruges på slidte motorer! :-)


#100076 Jacob • 2011-09-13 17:26

Nå købte bardahls motor treatment. Men det snakker måske ikke godt sammen med atf olie? Damen ved bardahl mente ikke det var klogt at blande. Overvejer nu at hælde noget alm gearolie på. ??? Gearet virker stadig ikke når der kommer varme på.


#100077 Søren Frydendahl Krab • 2011-09-14 10:11

Hej Jamen det kan du rolig gøre. Jeg har gjort den erfaring for en del år siden, og andre af mine bekendte gjorde så også det samme.. Min Var en M-46 Gearkasse og de andre havde den ældre type (Var på Amazonen) Men hvis du hælde alm Gear olie på, får du den ikke ud af overgear igen. mvh Søren


#100078 Martin Odgaard • 2011-09-14 13:03

Hej Jacob Du har helt ret i at der er nogle O-ringe, der bliver trætte med tiden. Det er dem der sidder ved de to stempler der aktiverer overgearet. Skift dem, så bliver det som nyt, medmindre belægningen også er skadet, men det ser du når du får overgearet adskilt. Oftest er det bare disse O-ringe der skal skiftes. Pakningssæt der indeholder det hele kan du købe ved Ulrik - Classic Volvo Parts. Vær dog opmærksom på, at der findes to typer/størrelser på disse O-ringe. Brug kun den foreskrevne olie. Mvh. Martin


#100080 Jacob • 2011-09-14 15:40

Oki doki!!! Jeg holder mig til den her atf olie så!!! Det Bardahl lader til at at have hjulpet lidt. Der er stadig tidspunkter hvor gearet intet vil dog. Så giver den lige en lille dosis mere ( har ikke givet den ret meget i første omgang, af ren forsigtighed. Super mht Ulrik, ham vil jeg tage fat i. Et ´komplet kit kan også fåes hos IDP i usa, men det løber hurtigt op i 150$ bare for lidt pakninger og O-ringe, hvisman vil have have det hjem bare nogen lunde tjept... Jeg takker for gode råd og vejledning! Vender lige tilbage når det er renoveret!