Tilbage

M90 M/540 NM. kobling (Gearkasse #3476)

Kjeld Lund • 2009-06-30 20:42

Hejsa. Jeg har for et godt stykke tid siden fået monteret en 540 nm. kobling på min 940. Det har selvfølgelig betydet at koblingspedalen er blevet en del hårdere at træde ned. Se, det er fruen ikke specielt vild med, så jeg ville høre om nogle af jer har kendskab til om man kan gøre pedalen lidt lettere at aktiverer? På forhånd tak. Kjeld Lund


#100921 Christian Fisker • 2009-06-30 21:34

Styrketræning er den eneste mulighed. Den type kobling er beregnet til motorsport og man kan ikke både blæse og have mel i munden samtidigt. Mvh Christian


#100922 Kjeld Lund • 2009-07-01 19:15

Hej Christian. Ja, det var også mit forslag :0) men det faldt ikke i god jord. Jeg har hørt at koblingen fra en 940 diesel skulle have en anden slavecylinder eller hovedcylinder, så jeg håber nogen kender til det eller har prøvet det selv. Kjeld


#100923 Morten VJ • 2009-07-03 06:33

Nu er det svært at vide hvad hårdt er uden en måling. Og lige så svært at beskrive. Samme type trykfod, med standart 260 hydraulik, var ulidelig hård. Faktisk så hård at kuglen i koblingshuset knækkede efter 2 måneder. Min løsning var radikal. Hydraulikken blev skiftet med et komplet system fra en Saab 9000. Fordelen er mindsket friktion, da slavecylinderen trykker direkte på trykfoden. Hårdheden er som en kobling i en stor 4 hjuls trækker. DVS ikke noget med at have bilen i gear mens man holder for rødt. Næste projekt bliver at regne lidt på det, og se hvad en forlængelse af koblingspedalen kan give. Volvo slavecylinderen er nok en blindgyde, da der svjv. kun findes et del nr. Fra 240 til 940 Så det bliver nok noget med at finde en hovedcylinder med mindre diameter. Men der skal være plads til at slaglængden forøges. MVH Morten


#100924 Kjeld Lund • 2009-07-03 21:37

Hej Morten. Det lyder som en meget kompliceret løsning med en slavecylinder fra en SAAB. Hvordan fik du det til at fungere? Jeg har også en forventning at koblingen ikke bliver som en microbil. Jeg kan godt lide at man kan mærke at man virkelig har en kobling under foden. Meen, med 540 NM er den lige hård nok. Kjeld


#100926 Morten VJ • 2009-07-04 09:07

Egentlig var det simpelt at lave. Jeg målte lidt, og fik drejet en ring, således at jeg kunne montere slavecylinderen i koblingshuset. http://img107.imageshack.us/img107/8437/slavecylmw6.jpg Borede center hullet op i slavecylinderen. Lavede lidt kobber rør. Og modeficerede hovedcylinderens monterings punkter, og stang til pedalen. Hvis jeg nu havde fået alle mål korrekte første gang, så var ikke blevet så god til at af/på montere gearkassen. Du burde vel prøve koblingen inden du beslutter dig, for hvilken vej du vil gå. MVH Morten