Tilbage

ombygning fra manuelt til automat gear (Gearkasse #2673)

Claus Trappaud Bondesen • 2008-01-29 20:49

Har en 245 glt 88 med 230 E motor og M47 (5trins) kumme godt tænke mig en Aw 71 (4trin aut + OD) Spørgsmålene er: Hvad sker der med økonomien (kører ca 10 km/l)? Hvad sker der med trækkraften? og hvad sker der ved kørsel med stor trailer / campingvogn ca 1500 kg og trækkraft?. Vil det ødelægge bilen at lave denne ændring?


#101062 Claus Trappaud Bondesen • 2008-02-03 13:55

Er de virkelig ikke nogen i dette forum, der har erfaringer med en sådan ombygning eller med en tilsvarende 240 / 700 / 900. mvh


#101063 danny • 2008-02-03 14:38

hej ja jeg har prøvet og lave en af mine biler om men nu var det så ikk en e motor men en a motor...og vil sige den bliver ikk hurtiger af det men det er skøndt at køre med og jeg kunne få den til at gå ca 10km/l...men hvil du vil køre med stor triler og sådan vilie jeg ikk lave om på den men hvis du vil have sådan en kasse i skal du huske og sette en olje køler mer på den da den ellers ikk vil holde til køre med store triler og sådan mvh danny


#101064 Claus Trappaud Bondesen • 2008-02-03 17:14

Tak Danny Kunne du også få den til at køre 10km/l før ombygning? Jeg skal nok huske oliekøler! mvh Claus


#101065 danny • 2008-02-03 18:15

hej claus ja der gik den lide længer på litern....men hvil du vil køre med stor trailer og sådan bliver den jo nok dyr og køre i....


#101066 Jens Peter Jensen • 2008-02-04 21:21

Hej Claus Som du ved kører jeg med aut. gear AW70/71 (3 gear + OD) Jeg har idag været i østjylland med autotraileren, og hentet en havareret Volvo 240 sedan. Jeg har kørt i de østjydske bakker, med fuldt læs på traileren, og tjekkede herefter olietemp. på gearkasseolien, den var blot alm. håndvarm da jeg parkerede på gårdspladsen. SÅ, alt det der "fis" med ekstra olie-køler når man kører med aut. gear og stor trailer har intet på sig i Danmark. Det er KUN når man kører i alperne om sommeren med en stor campingvogn, at en ekstra olie-køler er på sin plads. Ellers er det ikke nødvendigt. Jeg har kørt med aut. gear i mange, mange år, og har ikke haft behov for at køle olien ekstra ved kørsel med tungt lastet trailer bagefter. Mvh Jens Peter


#101067 Kim Junker • 2008-02-04 22:06

Hej Jeg vil gerne lige have lov til at blande mig en lille smule. Ikke så meget i debatten omkring hvor vidt køleren er nødvendig (har endnu aldrig ejet en volvo med aut. kasse) men derimod om olien. Jeg tror gerne på at du har ret Jens Peter (hvem fan sku vide det hvis du ikke gør) Men det kommer altså an på hvilken olie man bruger. Smider man noget billigt bras (kan ik lige huske hvilken standard gearkassen skal have) på den kan olien meget nemt blive varm. olie temperatur hænger en del sammen med oliekvaliteten. Om det så betyder at man skal have en højkvalitets olie når man ingen olie køler har eller om volvos egen anbefalinger er tilstrækkeligt kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, jeg har som sagt ikke nogen erfaringer med gearkassen. Men med lidt held kan Jens Peter jo fortælle hvilken olie han kører på, så ved man jo hvad der kan bruges og burde være tilstrækkelig for langt de fleste mennesker. Bare lige et par ord fra min side, håber det kan bruges. vh KJ


#101068 Jens Peter Jensen • 2008-02-04 23:09

God aften Kim Jeg kører på Dexron 3 olie i min aut. gearkasse. MVH Jens Peter


#101069 Kim Junker • 2008-02-05 00:28

Hej igen Kiggede lige i en gammel instruktionsbog. Der står Dexron II til alle gearkasser i 200 serien. Så Dexron III er absolut en opgradering, og kan sagtens forklare at en oliekøler mulighvis ikke er nødvendig længere. Jeg plejer at anbefale Dexron III til manuelgearkasser, og vi kan konkludere det samme må gælde for automatgearkasser. vh KJ