Tilbage

hvor meget olie? (Gearkasse #2028)

Rene Demsgaard • 2007-01-03 16:08

ja det kan godt være det her spørgsmål er lidt langt ude, men håber der er en der gider at svare alligevel.. har en volvo 240 med aut gear. og den har spildt lidt olie, og nu har jeg så fået lidt olie til den men hvor meget skal der på ? snakker vi 1L 5L eller?


#101049 Jens Peter Jensen • 2007-01-03 17:46

Hej Rene Som du sikkert ved så skal olien (ATF olie)(eller Dexron) påfyldes ned igennem røret hvor målerpinden sidder i.(speciel påfyldningstragt el. studs) Målerpinden har som regel 2 aflæsningssider (kold & varm) Det er MEGET vigtigt at man holder oliestanden inden for stregerne på målepinden, ellers fungerer automat-gearet ikke optimalt. Så, hvor meget der skal påfyldes aflæses på målerpinden. "FOR LIDT & FOR mEGET FORDÆRVER ALT" MVH Jens Peter


#101050 Rene Demsgaard • 2007-01-04 06:14

det er bare fordi jeg kan kun aflæse målepinden når jeg lige har fyldt på. køre jeg en lille tur så er måle pinden knas tår igen, men automat gearet funger fint nok.


#101051 Niels Peder Nielsen • 2007-01-04 10:23

Jeg vil godt byde ind her. Jeg har selv lidt erfaringer med AW70/71/72 (min og min svigersøns). Er det sådan en du har? det kan du kende på om den har fire gear og en lille knap på gearvælgeren. Alle AWmodeller har det med at blive slidt i den bagerste bøsning, og det giver oliespildet (som regel) Den fejl kan relativ nemt repareres for ca. 500 kr i dele. Dog kan der også komme lidt spild fra konverteren, men det er i reglen ganske lidt der spildes der. Der hersker lidt uklarhed om, hvordan man aflæser oliestanden. Den jeg har fået overleveret af en mekaniker er, at man starter bilen, sætter håndbremsen kraftigt til eller en stolpe for forhjulene :-). Så kører man gearvælgeren igennem alle gearene og lader den sluttelig står i stilling D. Så hiver man oliepinden op, tørrer den af, og sætte den på plads igen og hiver den op, og da skal man, som Jens Peter siger, regne efter kold eller varm motot/gearkasse. Er det en "kold" vogn, så skal den stå på minimum. Denne metode betyder dog, at man får en lidt for høj oliestand, når den har være slukket en tid, fordi olien løber tilbage til sumpen. Volvopræsten Niels Peder Nielsen


#101052 Niels Peder Nielsen • 2007-01-04 10:28

Jeg har gemt et tip fra Erling, der er nordmand: NP For å skifte bøsningen må den aller bakerste delen av kassen avmonteres, det er seks bolter som holder den. Det er en fordel å ha bilen løftet i bakenden, så renner minst mulig olje ut. Denne delen ville jeg tatt med til et verksted og fått bøsningen presset ut med egnet hydraulisk utstyr, og få den nye presset inn på samme sted. Du vil også trenge en ny pakning når du skal montere den renoverte bakdelen av kassen på plass. Her er hele prosedyren mer utfyllende beskrevet (engelsk tekst): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#Trans_Output_Shaft_Bushing Erling. http://home.no.net/ebrox://home.no.net/ebrox


#101053 Kasper • 2007-01-04 13:27

Dette er ikke direkte til hjælp i din situation, men af egen erfaring fra en 740'er med aut.: Hvis du køre tør for olie, så kan gearkassen ryge i luften ved, at bøsningen bagerst revner... Så kan du ikke køre længere. Bilen vil hoppe og danse og larme som om den ingen udstøgning har på, ved et hastighed på 20 km/t. Læg mærke som om det summer fra gearkassen når du køre, så kan det være tegn på slør i bøsningen bagerst. Så kan du være på vej til snarligt stop. (det er surt når det sker i Taulov lørdag aften på vej hjem til Kbh.!) Aut.gearkassen er typisk ved at være slidt op ved 350-400.000 km. (det kan bl.a. verificeres via nogle svenske hjemmesider), hvilket fx kan mærkes ved at den sifter i ryk og kun ved lidt høje omdrejninger. Så er spørgsmålet om det overhovet kan betale sig at bruge penge på at skifte bøsningen. En god volvohugger kan have en brugt aut.kasse der inkl. montering, olie, garanti osv. kan fås for ca. 13.000 kr. En bytter-aut.gearkasse fra Volve koster 19-20.000 kr. alene for aut.gearkassen. /Kasper - Og ja, at aflæse oliestanden i aut.gearkassen er svært. Gør det fx. om morgenen når alt er koldt i bilen. Så skal du kunne se olie på pinden. Skal du fylde den helt op fra bunden, så tager aut.gearkassen 7 liter.


#101054 Emil Jensen • 2007-01-04 14:41

Har lige et par ord at sige om Automat kasser: Normalt kræver sådan en ikke nærmere vedligeholdelse, men en god ide kan være at lave et "flush" af al olien på den om foråret. http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAuto.html Rens / skift sump filteret. Husk at skifte bundpakningen, ellers får du den aldrig tæt. Dette olieskift, forlænger helt klart din gearkasse´s levetid. Tjek de 2 olierør på siden af den. De kan godt knække eller blive løse, så den spilder olie der. Hvis bøsningen er gået i gearkassen, så er det helt sikkert pakdåsen vil blive utæt. Så hvis du kan se olie spild ved kardan akslen, så har du en slidt bøsning. Fartvinden gør jo sit. :) For at aflæse din olie stand, så skal du: Køre MINDST 20 - 30 min blandet kørsel. Så er gearkasse & olie varm. Så parkere du på en plan overflade, føre gearvælger langsomt gennem alle trin. Og du ender i P. Så hiver du pinden op. Tørre af, sætter den på plads. Venter 10 sek. Hiver den op igen og aflæser på den varme side. Der er 1 liter mellem min og max stregerne. Husk at få pinden HELT ned, forbi låsen. Mange gør den fejl at de ikke putter den helt ned, og det giver så en forkert aflæsning. Din motor SKAL hele tiden gå i tomgang mens du aflæser. Også mens du føre gearvælgeren igennem alle trin. Hvis vi er ude i en ombytter gearkasse: Så gå efter modellen med "Lock Up" converter. Disse gearkasser sidder typisk på 740 og de senere 240. De giver bedre økonomi. Du kan se det på typeskiltet: AW7XL (Der findes AW70/71/72) (L for Lock-Up Converter) 72 modellen er den stærkeste model. Velegnet til Turbo motore. Du kan få en gearkasse lige fra 1000 - 3000 kr brugt. Sørg for at coverteren følger med. Og hvis det kan lade sig gøre: Prøv gearkassen i donorbilen inden du køber. Jeg ville ALDRIG gå til Volvo for en ombytter gearkasse. Det er ALT for dyrt. Bare lige mit input. MVH Emil J. 244GL - 1986 - B230A & AW71


#101055 Rene Demsgaard • 2007-01-06 12:01

jeg har prøvet at kigge efter oile spild.. men efter 12-14 timer måske en dråbe.. og det kommer ca derfra hvor udstødningen kommer ned fra motoren og drejer under bilen.. men hvis der skal ca 7 l olie på så er jeg nok lidt fra endnu.. for grunden til at jeg fat ud at jeg manglede olie var at den ikke rigtig kunne holde gearne når bilen var kold.. og efter som jeg ikke ved noget om biler og slet ikke automat gear. fandt jeg lidt ud af hvordan det funker og problemet ville naturlig være manglede olie... smid somsagt 1-1½ olie på og nu holder den gearne 100% hele tiden.. men vil lige prøve at aflæse den når den er varm.. tak for hjælpen! og alle rådene


#101056 Emil Jensen • 2007-01-06 13:32

Hvis ikke der var noget olie på din gearkasse, så kunne bilen slet ikke køre. Jeg tror bare den har været meget lav i oliestanden. Hvis der bare mangler 1 - 2 liter, så kan jeg love dig for at den skaber sig, ved at ikke ville skifte gear, og måske hoppe ud af gear. Fyld den op til du ser olien på pinden. Du kan ikke hælde for meget olie på en automatgear kasse. Den vil bare smide det gennem et ventilations hul i siden. Automatgearkasser virker KUN ved hjælp af olien. Hvis du vil vide mere om hvordan sådan en virker, kan jeg anbefale dig at besøge: http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm MVH Emil J. 244GL - 1986 - B230A & AW71