Tilbage
Skizofren olielampe? (Motor #932)
Lars Vestman • 2003-10-15 23:29På vej hjem fra arbejde lyser olielampen i instrumenthuset pludselig op i min '85 245 B230A. Underligt - den har aldrig lyst før under kørsel. Nå, ind til siden og sluk for motoren. Jeg lader den stå et minut eller to og måler så oliestanden. 5 mm fra max.-stregen, d.v.s. alt i orden. Endnu mere underligt. Jeg sætter mig ind og starter motoren, og nu kommer det rigtig underlige: Lampen lyser stadig umiddelbart efter, men toner med det samme langsomt ud over 5-10 sekunder, og lyser slet ikke resten af vejen hjem. Er det olietrykskontakten der er gået nisser i? (Den kører med fuldsynt. 5W-40-olie (som sædvanlig), skiftet for 500 km. siden og med originalt oliefilter.) M.v.h. Lars Vestman
#935 Jes • 2003-10-16 08:45
Hej Flere muligheder: 1. Defekt olietrykskontakt. Olietrykskontakten på B 230 motorerne er ikke så langlivet som på B 23 motorerne. Bl.a. kan den blive utæt, så olien sprøjter ud.Havde en gang en olietrykskontakt, som først slukkede når motoren kom over ca. 3000 omdr. efter et par dage med det sjov blev den utæt og sprøjtede ca. 1 l. olie ud pr. 20 km kørsel. 2. Isoleringen på ledningen til olitrykskontakten (og generator)bliver med tiden mør, revner og falder af. derved er kobberet afisoleret. Hvis/når det så rører ved stel vil din olielampe lyse. Løsningen er at skifte den del af ledningen, hvor isoleringen er mør. Er det helt galt kan man få et komplet ledningsnet til motoren. Det skiftes så fra stikket ved torpedovæggen er fremefter. 3. Der er byttet om på ledningerne til olietrykskontakt og generator, så det faktisk er en dårlig generator du har. Ja, det lyder utroligt, men jeg har set en del tilfælde af hvor disse to ledninger er ombyttet. De er lige lange og sidder tæt ved hinanden. Prøv fejlsøgning i rækkefølgen 2 - 1- 3. mvh Jes
#936 H,Martin Lotzfeldt • 2003-10-16 10:03
Hej det du beskriver har koste mig en motor i en kunde bil. Under prøve kørsel begyndte Oilé lampen at lyse på samme måde. og efter at jeg havde givet den fuld speed gik der et pleje leje. Så mit bud er at der er ved at gå et plejeleje. Begrundelsen er at når lejet er slidt opstår der slør og Oilé kanalerne på krumtappen mister trykket og lampen begynder at lyse lidt og til sidst helt. Du kan sommen tider høre det ved at motoren for en metallisk gog-gog lyd. Mvh. Martin.
#937 Lars Vestman • 2003-10-16 13:48
Hej Jes, Ad 1) Der drypper intet som helst fra bilen, så jeg tror ikke den er utæt. Ad 2) Det er nok ret sandsynligt. Heg har for nylig skiftet generator til en ny ombytter, og ledningerne var blanke! Jeg har dog isoleret dem påny, og sat nye stik på. Men der er nok noger dér alligevel... Kan det også være derfor, at den fadede langsomt ud - i stedet for bare at slukke med det samme? Ad 3) Lyder spøjst. Ville den så ikke gøre det umiddelbart efter generatorbyttet? M.v.h. Lars Vestman
#938 Lars Vestman • 2003-10-16 13:52
Hej H.M.L. Jeg tror du misforstår min beskrivelse af, hvordan lampen hhv. tændte og slukkede.. Min tændte på et nanosekund, og slukkede langsomt - modsat din beskrivelse. Jes' bud nr. 2 lyder til gengæld meget sandsynligt. Ellers tikker den lidt, men det kommer iflg. ekspert fra en af de "shim's" som knasterne trykker ned på. Den banker ikke i motoren ;o) M.v.h. Lars Vestman