Tilbage
Blyfri på 245GL fra 1984? (Motor #918)
Thomas • 2003-10-12 15:14Hej, Jeg har netop købt en 245GL Stationcar fra 1984. Så vidt vides, har den altid kørt på blyholdig benzin, men kan den køre på blyfri? Her i forumet har jeg set omtale forskellige motorer (B230E etc.) - har det indflydelse på svaret? Hvordan ser jeg, hvilken motor der ligger i bilen? På forhånd tak!
#921 Johan Jargil Årman • 2003-10-13 01:42
Hej. Din Volvo har sandsynligvis en B23A motor liggende. Det vil sige en 2316cc motor med karburator. A=karburator, E=Indsprøjtning. Min 245 fra 86 med B230A motor har altid kørt på blyholdig benzin, men da man ikke kan få det mere køber jeg 98 oktan blyfri og hælder blyerstatning i hver gang jeg har tanket. Jeg har prøvet at få stillet motoren om, så den burde kunne køre på 95 oktan benzin, da også 98 efterhånden er svært at få fat i, men det kunne den ikke li'! Så bankede den i ventilerne, der var ingen trækkraft, og den eftertændte. Så min Volvo er åbenbart en af de få procent af DK's vognpark der skal have 98. Husk på, at blyerstatning er langt billigere i Sverige. Hvis du kommer derover(f. eks for at købe reservedele :), så køb et par flasker med. Det sparer en del. Motornummeret kan du, så vidt jeg husker, se på forsiden af motoren - på skjoldet over tandremmen. Men måske er det først fra 86, det står der. Held og lykke med vognen Johan Årman.
#922 Lars Vestman • 2003-10-13 23:45
Hej Thomas Min 245 fra 10/84 m. B230A-motor kører glimrende på 98 blyfri, og min tidligere m. B23E, B21E og B19A kunne også køre på blyfri. Jeg tror også at din kan, men ved det ikke med sikkerhed. Her på 240.dk kan du tyde dit stelnummer på "Volvo 240 Info" -> "ID-plade" -> "VIN-nummer". På http://www.volvoentusiasterne.dk/oktan.htm kan du finde mere information om benzin. M.v.h. Lars Vestman
#925 Jes • 2003-10-15 10:10
Hej Jeg tidligere svaret ang. oktantal til A-motorerne. Se svaret under "Forum" -> "Teknik" -> "OKTANTAL". Dertil kan jeg tilføje, at blyet i benzinen (som jo idag er erstattet af andet stof) er der for at smøre ventiler og ventilsæder. Volvo´s topstykker er konstrueret således at der ikke er brug for bly i benzinen. Oktan tallet er til for at forhindre tændingsbanken, og det er faktisk et slags "kvalitetstal". Volvo´s B 23 motorer er meget højtkomprimeret (10,0 og 10,3), så de kræver en god benzin (=højt oktantal) for at modvirke tændingsbanken. Oktan 95 er tilstrækkeligt, såfremt motoren er i orden. Fejlmulighederne fremgår af mit tidligere indlæg. Hvis nogen endelig vil tilsætte et additiv i benzinen, skal det ikke være bly-erstatning, men derimod oktan-booster. mvh Jes