Tilbage
Skift af bøsninger i bagtøj (Motor #835)
Norbert Zietmann • 2003-09-18 00:24Hej; jeg har i dag forsøgt at skifte bøsningerne i bærearmene. Efter gentagne gange, at have forsøgt at varme, banke og presse bøsningerne ud, måtte jeg opgive og i stedet bore lidt rundt i gummiet, til at jeg kunne trække det inderste rør ud, hvorefter jeg kunne skære det sidste gummi væk, for derefter med en nedstryger, indefra, at save det yderste rør af bøsningen op, og brække resten ud med en hammer og en skruetrækker. Bærearmene havde jeg taget af bagtøjet for nemmere at kunne arbejde med dem i et skruestik. Efter nogle timers besvær med at få fjernet de gamle bøsninger, skulle jeg til at sætte de nye i. Jeg smurte såvel bøsninger som bærearm ind i fedt, som skulle forhindre at bøsningerne "brændte" fast med tiden. Jeg prøvede først forsigtigt med en hammer at banke bøsningen ned i bærearmen. Dernæst forsøgte jeg lidt voldsommere, for til sidst igen at ty til mit hjemmelavede værktøj, som jeg havde lavet til formålet. Jeg havde skåret en gevindstang med et gevind M 14, drejet en tyk plade til, som ved hjælp af en møtrik og et modstykke i den anden ende, skulle presse den gamle bøsning ud, såvel som at presse den nye bøsning i. Det med at presse den gamle bøsning ud, duede jo som beskrevet ikke. At presse den nye bøsning, som jo var frisk fedtet ind, ned i bærearmen gik bedre, dog måtte jeg hen ad vejen benytte længere og længere forlængelse af nøglen, for at opbringe nok moment til at spænde møtrikken og derved presse den nye bøsning i. Da bøsningen var 3-4 mm fra at være på plads, begyndte gevindstangen, under det anvendte moment, at vride sig. Gevindstangen måtte derfor bankes ud, og en ny måtte laves. Det lykkedes også endenligt at presse bøsningen på plads. Da den næste bøsning, på bærearm nr. 2 var 3-4 mm fra at være på plads, knækkede gevindstangen. Jeg forsøgte med endnu en, men den knækkede også. Til sidst forsøgte jeg mig med en passende aftrækker, hvormed jeg kunne presse bøsningen det sidste stykke i. Efter at have givet aftrækkeren et efterhånden pænt stort moment, sprang lo.... selvfølgelig. Så måtte jeg opgive. Hvis jeg ikke kan få en almindelig M 14 gevindstang til at holde, eller for den sags skyld en aftrækker, ser jeg mine muligheder som "gør-det-selv"-Volvo-ejer som værende udtømt. Er der andre af jer, som har skiftet bøsninger i bagtøjet som har haft lignende problemer; eller er det mine evner det er galt med? :-) Hvordan skifter et (Volvo)værksted disse bøsninger, og hvor lang tid beregnes til et sådant skift? Er der toleranceforskelle på orig. Volvo-bøsninger og uoriginale dele? Og i så fald; hvilke har I gjort de bedste erfaringer med? Og til sidst: Hvor længe (km) kan man (håbe?/)regne med at nye bøsninger holder? Håber der er nogen af jer som har noget at sige om bøsninger til bagtøjet, evt. tips og tricks ser jeg meget gerne, men ellers har jeg tænkt mig imorgen at opsøge et (Volvo)værskted og lade dem presse de gamle ud, og de nye bøsninger i. mvh Norbert