Tilbage

Motor i 240 (Motor #79)

Jan • 2002-11-26 18:59

Hej Finn og alle andre! Jeg har gjordt konen gravid og skal selvfølgelig have mig en volvo Stationcar. Jeg kan forstå at de kommer med en ny motor i 1985. er det en meget bedre motor end den gamle model? og hvordan med benzin økonomien. Kort og godt: hvor meget forskel er der? Jan Hein PS. Kanon side du har lavet. den skal jeg nok få meget glæde af.


#80 Jes • 2002-11-26 21:07

Hej Tillykke med omstændighederne. Volvo kommer i 1985 med en ny motorserie (2,0 benævnt B200 og 2,3 benævnt B230). Motoren er en såkaldt lav-friktionsmotor, hvor fabrikken har reduceret den indvendige friktion og vægten af de indre dele. Dette for at gøre den mindre brændstofkrævende. Det er faktisk lykkedes Volvo. En 240 med B230 motor kører snildt 12-13 km/l ved pæn kørsel. Problemet er desværre at de bl.a. har gjort leje-arealet mindre. Dette indebærer, alt andet lige,at motoren slides hurtigere. Dette får Volvo rettet og fra ca. 6 måned 1988 har B 230 motoren fået de samme store lejer som der var i de gamle motorer fra før 1985. Disse motorer kendes på at der i blokken er støbt et "K". Ikke at forveksle med B230K motoren. Mange 240´er fra åragng 1985 - ca ½ 1988 har typisk en hård bankende lyd når de er kolde. Det behøver ikke at tyde på at motoren er ved at stå af.


#83 Jan hein • 2002-11-27 13:28

Mange tak for svaret. Det gik hurtigt! Så har jeg lige et par spørgsmål mere. Der er nogle årgange hvor en stationcar hedder 245 og senere hedder de bare 240. er det ikke rigtigt? Så har jeg også hørt at der er noget med at vægtafgiften bliver dyrere efter en bestemt årgang, er der også rigtigt? Jan Hein (Kommende Stationcar ejer)


#84 Jes • 2002-11-27 17:15

Hej Hvis du i menu-linien øverst vælger "Volvo 240 info" -> "generelt" -> " 240 modelliste" får du svaret på 240 >< 245 betegnelsen. Alle 240, undtagen nogen få diesel-modeller, der er typegodkendt i Danmark vejer mellem 1101 og 1300 kg, hvilket er samme vægtafgiftsklasse. Ved brugt-import fra lande hvor reglerne er anderledes, bl.a. Tyskland, Schweiz, vejer Volvo´en over 1300 kg. Hvis dette ikke bliver rettet ved dansk godkendelse, så vil vægtafgiften være højere. Man kan så ved fornyet syn ved Statens Bilinspektion få ændret vægten til den i Danmark typegodkendte.