Tilbage
montering af kompressor (Motor #694)
Martin Møller • 2003-08-04 14:48jeg har en fin gammel 244 gl fra 83 med en b21a motor og den ville jeg gerne have bygget en kompressor på, men jeg er lidt i tvivel om et par småting, blandt andet om jeg skal have en anden kaburator på eller den originale kan gøre det med lidt poleren og justeren og så er der også lidt med montering for jeg havde bare tænkt mig at montere den ligesom en servo men det ved jeg jo ikke om er nogen god ide. det er ellers en god bil og kan det ikke lade sig gøre er det bare ærgeligt, men det ville nu være skægt og ligge og køre fra diverse BMW'er i min gamle volvo. volvo for life hilsen Martin
#706 Sebastian Neumann • 2003-08-06 19:55
Hej. Du kan godt montere kompressor på bilen, akkurat som servo - men, du skal være helt sikker på at remhjulene sidder parallelt, der må ikke være noget kast, da du ødelægger lejer, og risikerer at remmen hopper af. Mht. karburatoren, vil jeg anbefale at du bygger den om så den kan klare tryk. Akkurat ligesom R-sport sættet til turbo. Du skal også sørge for at få en benzinpumpe der kompenserer for tryk. Ydermere kan der være lidt pillen med tænding, og pas på bankning. Evt, kan du montere en tykkere toppakning. Et alternativ kan være at "suge" gennem karburatoren og altså placere den før tryksiden ved kompressoren - har ingen erfaring med den type men det skulle kunne lade sig gøre. Husk også olieudtag hvis kompressoren ikke er selvsmørende og evt en intercooler for koldere luft --> større effekt da det ikke fylder så meget. Prøv også at få et åbent filter, federe lyd, en smule større effekt, og afpas også udstødningen til effekten, ikke at der er noget specielt galt med standard manifolden hvis du bare satser på 130 - 140 hk, men få en større udstødning, med sports potter med højere flow og mindre modstand. Bare lidt tanker fra mig. Mvh. Sebastian Ps : overvej evt. indsprøjtning med en ekstra dyse der aktiveres ved tryk !
#712 Emil J • 2003-08-08 16:48
Hej.. Jeg ejer en Volvo 244 GL med B230A motor. Jeg kunne også godt lide at vide hvad mine tunings muligheder var med sådan en maskine.. Hvad er dyrest.. Og hvad er billigst... Jeg vil hellere satse mere på optræk end lige topfart... Så man kan blæse hurtigere fra de andre... :) Gode tips ønskes tak.. ;) Med Venlig hilsen Emil J