Tilbage

skift fra M47 til automat (Motor #671)

Johan Årman • 2003-07-24 20:52

Hej volvofans. Jeg lurer lidt på at skifte min M47 gearkasse ud med en automat. Er det en håblös(skriver på svensk computer)opgave? Bilen er en 244GL fra 1985 med B230A motor. Skal der en olieköler på, og passer kardanen? Og hvilken gearkasse bör jeg välge? AW 70 eller AW71? Mange spörgsmål, men jeg er sikker på, at der sidder nogle kloge volvo-hoveder derude... Johan Årman


#672 Jes • 2003-07-24 21:40

Hej Volvo 240 serien er ret nem at ændre fra manuel til automat-gear og vice versa. I dit tilfælde hvor du vil gå fra manuel til automatik skal du klart vælge AW 71 gearkassen, idet den har lock-up i overgearet. Da din er en ´85 model og AW 71 først kom på 240-serien i ´85 skal du finde en gearkasse fra den årgang, idet det er eneste årgang med kabeldrev til speedometer. Finder du en gearkasse, som er fra ´86 eller nyere skal du også have bagtøjet med, idet der er elektronisk speedometerdrev, som er placeret i bagtøjet. Derudover skal du bruge følgende til ændringen: Startkrans inkl. det lille styr, som sidder i krunmtappen på motoren(svinghjul skal udskiftes med startkrans), kardan, bremsepedal (den er jo noget bredere), ledningsnet til OD-relæ, køler med oliekøler, rør mellem køler og gearkasse, samt selvfølgelig diverse beslag, bolte m.m. Derudover er det ret vigtigt at du får fat i en gearkasse, hvor converter og gearkasse IKKE har været adskilt, idet risikoen for utætheder øges markant. Så nr. 1 er selv at deltage i afmonteringen på donorbil. Arbejdstid til udskiftning ca. 6-8 timer for en Gør-det-selv mand. God arbejdslyst mvh Jes Hebsgaard